450 km geschat bereik voor de Mini Countryman E

DE REDACTIE

/

/

De nieuwe Mini Countryman gaat in november 2023 in productie in de BMW-fabriek in Leipzig. Om spanning op te bouwen voor de première geeft het merk nieuwe beelden vrij van het gecamoufleerde voertuig en geeft het wat extra technische details over het voertuig.

De verschillende versies

De EV zal beschikbaar zijn als de Countryman E met een enkele motor die 188 pk levert. De andere keuze wordt de SE ALL4-trim met vierwielaandrijving van twee motoren met in totaal 308 pk. Later komt er een high-performance John Cooper Works variant.

De nieuwe Countryman zal niet alleen verkrijgbaar zijn als EV. Spionagefoto’s tonen ook tests van varianten met verbrandingsmotor. Deze modellen maken naar verluidt gebruik van een 1,5-liter driecilinder en 2,0-liter viercilinder met 48-volt mild-hybride ondersteuning.

De batterij

Deze teaser vermeldt slechts één batterij voor de Countryman E. Het is een 64,7 kilowattuur pakket dat in de Europese WLTP-test een geschatte actieradius van 450 kilometer oplevert.
In een eerdere teaser geeft Mini aan dat de Countryman E een 54-kWh batterij heeft, en dat de SE een 64-kWh pakket gebruikt.

De afmetingen

Qua afmetingen is de nieuwe Countryman 13 centimeter langer dan het huidige model (4.429 mm). De hoogte neemt met bijna 6,0 cm toe tot 161,3 cm. Hij rijdt op het FAAR-platform, dat ook onder de BMW iX1 EV ligt.

Het dashboard, stuurwiel, hemelbekleding en vloermatten zijn gemaakt van gerecycled polyester van petflessen en tapijtresten.

Aceman EV

Mini zit ook diep in de ontwikkeling van de 2025 Aceman EV. Het model komt met een enkele motor van 176 pk en een batterij van 40 kWh die in de WLTP-testcyclus een actieradius van naar schatting 300 km biedt. De SE-uitvoering verhoogt het vermogen tot 215 pk en een batterij van 54 kWh verhoogt het bereik op één lading tot 400 kilometer. De Aceman zou wel uitsluitend als EV verkrijgbaar zijn.

De Mini Cooper heeft ook elektrische aandrijvingen op komst. Het maakt deel uit van de strategie van het merk om tegen het einde van dit decennium een volledig elektrisch merk te worden.