8 alternatieven om elektrische auto’s te laden zonder laadpaal

DE REDACTIE

/

/

Uit de nieuwste cijfers van ‘EAFO’, het ‘European Alternative Fuels Observatory’* blijkt dat de Belgische laadinfrastructuur opvallend snel groeit. In ons land gaat het om een groei van 23.508 stuks in 2022 tot 44.363 in 2023. 

De cijfers slaan op publieke en semipublieke laadpalen. Het gaat zowel om snelladers bij tankstations als om trage laders langs de openbare weg. Onder semipublieke laadpalen worden installaties gerekend in parkeergarages of op parkings van supermarkten, die ook voor buitenstaanders toegankelijk zijn. 

Maar er zijn andere manieren om elektriciteit te tanken, en dat is een goede zaak als je bedenkt dat er volgens het Internationaal Energieagentschap tegen 2030 meer dan 300 miljoen elektrische voertuigen op de wereldwegen zullen zijn, met een gemiddelde van 44 miljoen verkochte voertuigen per jaar.

Hieronder enkele innovatieve en originele oplaadoplossingen zonder de gekende traditionele oplaadpunten.

Contactloos opladen

Volgens dit onderzoek ziet de toekomst voor draadloos opladen voor EV’s er veelbelovend uit, met mogelijkheden in zowel het segment voor personenauto’s als het commerciële segment. In de komende jaren kan draadloos opladen een grote doorbraak betekenen. Inductielaadtechnologie, vergelijkbaar met de technologie die wordt gebruikt voor smartphones en huishoudelijke apparaten, zou elektrische auto’s in staat kunnen stellen om op te laden door simpelweg op specifieke locaties te parkeren. Deze technologie biedt praktische voordelen in termen van gebruik en ergonomie en vooral geen gedoe meer met laadkabels. Hoewel het inpluggen van een elektrisch voertuig niet moeilijk is, is het zeker handiger om het niet te hoeven doen. Deze technologie kan ook de snellere en eenvoudigere ontwikkeling van oplaadinfrastructuren stimuleren, omdat ze kan worden toegevoegd aan bestaande infrastructuren zoals parkeerplaatsen, wegbermen en privégarages.

Inductief laden op wegen

Zoals we al hebben gezien, is contactloos of elektromagnetisch inductieladen niet langer voorbehouden aan geparkeerde elektrische voertuigen. Het is nu mogelijk om voertuigen onderweg op te laden zonder kabels of contact. De rijweg kan worden uitgerust met een energie-infrastructuur om dit opladen mogelijk te maken. De stad Balingen in Duitsland voert experimenten uit op dit gebied en is van plan om een kilometer rijbaan aan te leggen voor ‘s werelds eerste openbare experiment met draadloos opladen. Deze technologie, die als futuristisch wordt beschouwd, zou ook echt kunnen werken en biedt de mogelijkheid om voertuigen onderweg op te laden zonder te hoeven stoppen. Het zou ook het gebruik van lichtere batterijen in auto’s mogelijk maken.

De laaddrobot

Het principe is dat van mobiel opladen, wat betekent dat een machine, gebruikt kan worden om meerdere auto’s achter elkaar op te laden terwijl ze stilstaan, ongeacht waar ze geparkeerd. Het is een oplossing die meer flexibiliteit biedt en tegelijkertijd de mogelijkheid biedt om op te laden op plaatsen waar geen oplaadpunten zijn. Een nadeel is echter dat er maar één auto tegelijk kan worden opgeladen, dus het systeem moet worden gezien als een aanvulling op vaste oplaadfaciliteiten.

General Motors vraagt patent aan voor oplaadrobot voor EV’s

Dankzij deze robot geraak je nooit meer in de knoop met je laadkabel

Batterij-aangedreven oplaadstations

Nog een perfect alternatief is een oplaadpunt dat genoeg energie opslaat om tot 5 elektrische auto’s op te laden, zelfs in het geval van een stroomstoring. Het Chinese bedrijf XCharge heeft zo’n nieuwe type oplaadpunt gelanceerd, dat energie kan op slaan, om deze op het beste moment en tegen de beste prijs te herverdelen. Ook FreeWire komt naar Europa met zijn oplaadstations op basis van batterijen. Deze maken snel opladen mogelijk op plaatsen waar de elektriciteitsvoorziening van het net anders ontoereikend zou zijn, door snel een grote hoeveelheid elektriciteit vrij te geven en langzaam op te laden op het net tussen het opladen door en/of op daluren, wanneer de elektriciteit goedkoper is.

Batterij verwisselen

Battery swapping” lijkt al enige tijd het handelsmerk te zijn van één fabrikant, het Chinese bedrijf NIO, dat al zijn energie in de strijd gooit, niet alleen in China – waar het al zo’n 800 Power Swap-stations heeft geopend – maar ook in Europa. Sommigen geloven er heilig in, anderen compleet niet. Terwijl we wachten tot het debat hier is beslecht, lijkt er in China geen twijfel mogelijk. Daar bieden al meerdere operators oplossingen voor het verwisselen van batterijen. En dit geldt natuurlijk ook voor gespecialiseerde stations, waar het niet langer de taak is om je batterijen op te laden, maar om ze direct te vervangen door volle batterijen, in minder dan 5 minuten – ongeveer de tijd die nodig is om benzine te tanken.

NIO komt met kleine EV’s voor Europese markt

Mobiel laden

Een laadbeurt bestellen zoals je een pizza bestelt. Het Italiaanse bedrijf E-GAP, biedt deze dienst al aan om thuis te herladen. Ze ontwikkelden een eenvoudige applicatie en hebben een vloot bestelwagens die dienstdoen als powerbank. Als je het druk hebt of geen tijd hebt om je elektrische auto op te laden, start je gewoon de app en bestel je een oplaadbeurt. Een paar minuten later maakt een busje met een high-speed batterij verbinding met je auto om deze in minder dan een half uur op te laden.

Batterij-aangedreven oplaadstations

Nog een perfect alternatief is een oplaadpunt dat genoeg energie opslaat om tot 5 elektrische auto’s op te laden, zelfs in het geval van een stroomstoring. Het Chinese bedrijf XCharge heeft zo’n nieuwe type oplaadpunt gelanceerd, dat energie kan op slaan, om deze op het beste moment en tegen de beste prijs te herverdelen. Ook FreeWire komt naar Europa met zijn oplaadstations op basis van batterijen. Deze maken snel opladen mogelijk op plaatsen waar de elektriciteitsvoorziening van het net anders ontoereikend zou zijn, door snel een grote hoeveelheid elektriciteit vrij te geven en langzaam op te laden op het net tussen het opladen door en/of op daluren, wanneer de elektriciteit goedkoper is.

Voertuig naar voertuig opladen

V2V (vehicle-to-vehicle) opladen is een variant van V2G (Vehicle-to-grid) waarbij een auto door een andere auto kan worden opgeladen. Het lijkt simpel, maar de technische implementatie van tweerichtingslading is complexer dan je denkt. Sommige autofabrikanten zijn al aan de slag gegaan met deze technologie en overwegen om het aan te bieden op bepaalde modellen, zoals Hyundai, dat V2L al aanbiedt op de Ioniq 5 en 6. Hoewel het gebruik van deze oplaadmethode sporadisch zal zijn, kan het nuttig zijn om een automobilist met een lege batterij komt te staan te helpen door een beetje energie te leveren om een oplaadpunt te bereiken.

Wat is het verschil tussen V2X, V2G, V2H en V2B?

De knikarm voor opladen op straat

Voor de EV-rijders die thuis geen oplaadpunt op de oprit kunnen installeren, maar wel voor de deur kunnen parkeren, is er de ChargeArm. Het Nederlands bedrijf ontwikkelde een scharnierende draagarm met een goed doordachte mechanica, waarmee je de kabel kan aansluiten op je wagen, zonder dat die over het voetpad ligt. Het is niet helemaal duidelijk of dit systeem in ons land ook is toegestaan.