Electrogenic verandert de klassieke Porsche 911 in een EV

DE REDACTIE

/

/

De Britse EV-conversiespecialist Electrogenic lanceerde een drop-in kit voor een aantal klassieke generaties van de Porsche 911 dat zonder het chassis aan te passen, gemonteerd kan worden.

De conversiekit kan worden gemonteerd op een G-Body (1974-1989) of een 964-serie (1989-1994) Porsche 911, en er is keuze uit twee elektromotoren.

Het instapmodel van de E62 levert 214 pk en een indrukwekkend koppel van 3.200 Nm via een paar nieuwe aandrijfassen, waardoor de coupé met achtermotor de 0-100 sprint in 4,9 seconden doet.

De krachtigere E62s kit verhoogt het vermogen tot 322 pk en het koppel tot 3.900 Nm.
Wel moet er zorgvuldiger nagedacht worden over de ophangingsgeometrie en de afstelling, aangezien de verbrandingsmotorvariant maximaal 250 pk leverde. Een behoorlijke upgrade dus, goed voor 3,8 seconden op de 0-100 sprint.

Technisch

Het accupakket van 62 kilowattuur is verdeeld over de voorste kofferbak en de achterste motorruimte, de elektromotor zit op de plaats van de oude benzinemotor en alle systeemelektronica is weggewerkt op de plaats van de benzinetank.

De originele meters worden gebruikt om het systeem te controleren, waarbij de meter van het brandstofniveau de capaciteit van de batterij bijhoudt, de olietemperatuurmeter de temperatuur van de e-motor en de oliedrukmeter de mate van regeneratie van de batterij.

Gewicht

Het gewicht van de wagen, oorspronkelijk 1.300 kg, neemt toe met zo’n 100 kg. Maar de ongeveer 40 kWh aan batterijen in de kofferbak tverschuiven de gewichtsbalans van voor naar achter. De auto is dus bijna perfect in dit opzicht.

Bereik

Het rijbereik wordt geschat op 290-322 km en opladen kan met een maximale snelheid van 50 kW, waarmee de batterij in een uur is opgeladen. Aangesloten op een thuislader van 6,6 kW duurt het ongeveer acht uur om de batterij volledig op te laden.

Verkrijgbaar

Electrogenic werkt samen met verschillende winkels over de hele wereld voor de distributie van de drop-in kits en de uitvoering van de conversies. Prijskaartje van zo’n omschakeling naar volledig elektrisch, 108.000 euro, exclusief de originele 911 natuurlijk. Niet bepaald goedkoop dus.

Mogelijks een ideale oplossing om als liefhebber de lage-emissiezones te trotseren.