Hoewel de ID. Buzz nog een zeer nieuw en relatief nicheproduct is, begint de aftermarket langzaam producten te lanceren die speciaal zijn ontworpen en gebouwd voor de elektrische bus. ABT, de Duitse specialist in tuning, brengt nu dakzonnepanelen uit die de ID. Buzz wat extra gratis elektrische energie geven van de zon.
Ontwikkeld door de e-Line divisie van het bedrijf voor producten voor elektrische voertuigen, werden de zonnepanelen ontworpen voor gebruik op de versie met lange wielbasis van het model. Volgens ABT maken de beperkte dakoppervlakte en de complexe vormen van de zonnepanelen het moeilijk en te kostbaar om de optie ook aan te bieden voor de kortere versies. Een uitbreiding via de zijpanelen van het voertuig is echter al in ontwikkeling.
Maar wat is de winst?
ABT zegt dat klanten tot 600 watt piekvermogen kunnen verwachten wanneer alle omstandigheden optimaal zijn. Volgens ruwe schattingen zou de door de dakpanelen opgewekte energie voldoende moeten zijn voor een extra actieradius van 3.000 km per jaar, zonder dat een netaansluiting nodig is. Als de geplande zonnepanelen aan de zijkant ook in productie komen, zouden deze cijfers moeten stijgen tot 1.000 watt en meer dan 3.200 km extra actieradius per jaar.
Toekomst voor de ID. Buzz California
De dakpanelen zouden naast het puur opladen van het voertuig, in de toekomst ook interessant kunnen zijn voor de varianten op de ID. Buzz. In 2025 wordt de ID. Buzz California verwacht, waarbij de dakpanelen kunnen zorgen voor het aandrijven van de koelkast, de binnenverlichting of andere apparatuur aan boord.
Timing
De geïnteresseerden zullen tot begin volgend jaar moeten wachten voor een upgrade van hun ID. Buzz met zonnepanelen.
ABT verwacht dat de modules begin 2024 in productie zullen gaan en zal samenwerken met Volkswagen om de installatie in fabrieksomstandigheden te kunnen uitvoeren, wat minder logistiek gedoe en lagere prijzen zou moeten betekenen. Prijsinformatie is echter nog niet beschikbaar.