Geparkeerde EV verbruikt tot 600 euro aan elektriciteit… per jaar!

DE REDACTIE

/

/

Opvallende vaststelling van Re.alto, een start-up van Elia die inzet op de uitwisseling van energiedata. Elektrische wagens “in rust” verbruiken nog altijd elektriciteit. Veel elektriciteit!

“Wagens die een hele dag stilstaan, verbruiken – afhankelijk van het type – ongeveer 3 kilowattuur per dag. Dat is goed voor ruim 1.000 kilowattuur per jaar”, aldus Dieter Jong van Re.alto in Het Laatste Nieuws.

Een waanzinnig cijfer, zeker wanneer je dat omzet in euro’s. Volgens het gemiddelde energiecontract kom je al gauw aan 500 euro per jaar. Bij duurdere contracten, loopt de kost op tot 600 euro. En dat voor mensen die hoofdzakelijk thuisladen. Wie vooral openbaar laadt, zeker aan dure snellaadpalen, ziet de factuur nog stijgen, wie professioneel kan laden (bedrijven hebben vaak voordelige energiecontracten) of vooral via zonnepanelen zijn auto oplaadt, heeft uiteraard een minder grote pil te slikken.

Datavreters

Maar waar komt dit verlies vandaan? Volgens Jong is vooral het dataverkeer een probleem. Elektrische wagens zijn constant verbonden: over the air upgrades, connectiviteit met de smartphone om bestuurders bijvoorbeeld te informeren over het laadproces, het zorgt allemaal voor energieverbruik. Zeker als je weet dat elektrische wagens nu niet bepaald uitblinken in het zuinig transfereren van data. Daar hebben constructeurs immers minder kaas van gegeten dan van het zuinig laten werken van een motor.

Jong van Re.Alto en Jochen De Smet van sectorfederatie EV Belgium roepen de constructeurs alvast op om via upgrades dit euvel te proberen verhelpen… of toch minimaliseren. Wil je dat zelf doen? Dan limiteer je ook best de dataverbindingen die je wagen aangaat. Maar niet alles, uiteraard. Live het laadproces volgen, kan je missen. Maar de nieuwste updates laat je uiteraard best installeren.