Eerste ultrasnelle laadpunt van SPARKI in België actief

DE REDACTIE

/

/

Het Belgische bedrijf SPARKI lanceerde zijn eerste ultrasnelle laadstation voor elektrische voertuigen in Deinze. Het doel van SPARKI is om het aantal ultrasnelle laadpunten in het land te verdubbelen in een recordtijd. Deze week worden al vijf nieuwe locaties in gebruik genomen, en tegen het einde van dit jaar streeft SPARKI naar 200 laadstations. Met een laadtijd van slechts 15 à 20 minuten kunnen elektrische voertuigen tot tachtig procent van hun batterij opladen, afhankelijk van de laadcapaciteit van het voertuig.

5 minuten voor 100 km

Elektrische rijders zijn zich bewust van de behoefte aan snelle laadstations. SPARKI heeft de ambitie om hun aantal ultrasnelle laadstations in anderhalf jaar te verdubbelen. De laadstations van SPARKI zijn zo krachtig dat ze in slechts 5 minuten tot 100 kilometer kunnen bijladen. Dit is voldoende om bijvoorbeeld de afstand tussen Brussel en Kortrijk te overbruggen. Premier Alexander De Croo benadrukt het belang van infrastructuur voor de overgang naar duurzame mobiliteit, waarbij mensen die elektrisch rijden snel en efficiënt moeten kunnen laden. Niet iedereen heeft immers een laadpunt in zijn garage of parkeerplaats. Daarom is het essentieel dat er voldoende laadmogelijkheden zijn, verspreid langs snelwegen en woonkernen. De mogelijkheid om ultrasnel te laden is daarbij vanzelfsprekend een vereiste.

Uitgebreid netwerk ultrasnelladers

SPARKI streeft naar niets minder dan het grootste en snelste netwerk van ultrasnelle laadstations in België binnen een periode van drie jaar. Snelladen begint vanaf een vermogen van 50 kW, maar de laadstations van SPARKI leveren maar liefst zes keer zoveel vermogen, namelijk 300 kW of meer. Het bedrijf maakt gebruik van de meest geavanceerde laadinfrastructuur die momenteel op de markt is, met de nieuwste technologie van Siemens. De laadtijd bij een SPARKI-laadstation varieert van 15 tot 20 minuten, afhankelijk van de laadcapaciteit van het voertuig, waardoor de batterij tot tachtig procent wordt opgeladen.

Overheidsbetrokkenheid

De overheid zet sterk in op de vergroening van het wagenpark. Premier De Croo benadrukt dat er een uitgebreid pakket aan maatregelen en fiscale stimulansen is geïntroduceerd om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, maar dat het laadnetwerk daarin moet volgen. Daarom is De Croo verheugd over de komst van SPARKI, dat zich uitsluitend op België richt. Bovendien heeft de federale participatie- en investeringsmaatschappij (sfpim) namens de overheid geïnvesteerd in SPARKI. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem bevestigt dat de regering ervoor heeft gekozen om het wagenpark snel te vergroenen en mensen aan te moedigen om voor emissievrije voertuigen te kiezen. De overheid biedt niet alleen fiscale stimulansen, maar voorziet ook in de benodigde laadinfrastructuur. Via de SFPIM investeert de overheid daarom in Belgische bedrijven zoals SPARKI, die bijdragen aan de duurzame transitie door een uitgebreid netwerk van laadpalen beschikbaar te stellen. Met de overheid als minderheidsaandeelhouder heeft SPARKI meteen een stabiele partner voor de uitbreiding van een krachtig Belgisch netwerk van ultrasnelle laadstations.

Wat is het verschil tussen snelladen en gewoon laden?

Is snelladen slecht voor uw batterij?