Alles wat je moet weten over bidirectioneel laden: functie, voordelen en geschikte automodellen

DE REDACTIE

/

/

Bidirectioneel laden wordt steeds populairder en biedt een nieuwe manier om je elektrische auto in de toekomst te gebruiken als een energiebron voor je bedrijfspand of huis. Maar wat is het precies? Hoe werkt het? En wat zijn de mogelijkheden?

Wat is bidirectioneel laden?

Naast het opnemen van energie, heeft een elektrische auto ook de mogelijkheid om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Dit wordt ook wel bidirectioneel laden genoemd. U kunt uw auto gebruiken als een thuisbatterij om de energie van uw zonnepanelen op te slaan. Op die manier kunt u ervoor kiezen om de opgewekte stroom terug te leveren aan het net, zelf te gebruiken in uw huishouden, of om uw auto op te laden. Om bidirectioneel laden mogelijk te maken, heeft u niet alleen een bidirectionele laadpaal nodig, maar ook een auto die bidirectioneel kan laden. Momenteel bieden slechts enkele elektrische auto’s deze functionaliteit.

Voordelen van bidirectioneel laden

Met bidirectioneel laden geniet je van diverse voordelen. Ten eerste, met Vehicle to Grid (V2G), kun je stroom van je auto terugleveren aan het net, wat kan resulteren in een vergoeding en het verminderen van de drukte op het stroomnet. Hierdoor draag je bij aan een duurzamere energievoorziening.

Daarnaast biedt Vehicle to Home (V2H) de mogelijkheid om je elektrische auto te gebruiken als stroomvoorziening en om je bedrijfspand of huis van energie te voorzien.

Bovendien is er Vehicle to Vehicle (V2V), waarbij je de mogelijkheid hebt om stroom over te dragen van jouw auto naar een andere auto, wat handig kan zijn in noodsituaties of wanneer een laadpaal niet binnen bereik is.

Meer weten over de verschillen tussen V2X, V2G, V2H en V2B?

De voordelen kort samengevat:
  • Kosten besparen door op te laden tijdens daluren en terug te leveren tijdens piekuren.
  • Mogelijkheid om zelfvoorzienend te worden door eigen zonne-energie op te slaan.
  • Extra inkomen genereren door overtollige stroom terug te verkopen aan het elektriciteitsnet.
  • Fungeren als noodvoorziening in geval van stroomuitval.

Wat is het verschil tussen bidirectioneel laden en slim laden?

De verwarring tussen bidirectioneel laden en slim laden komt vaak voor. Bij bidirectioneel laden staat de batterij van de auto centraal, waarbij deze dienst doet enerzijds als energiebron en anderzijds als tijdelijke opslag voor overtollige energie.

Slim laden daarentegen richt zich op het efficiënt opladen van de auto zelf. Met behulp van een slimme laadpaal wordt rekening gehouden met verschillende factoren, zoals het laden tijdens daluren en het gebruik van goedkopere opgeslagen zonne-energie. Op deze manier wordt je auto altijd voordelig opgeladen.

Om bidirectioneel laden mogelijk te maken, heeft u niet alleen een bidirectionele laadpaal nodig, maar ook een auto die bidirectioneel kan laden. Momenteel bieden slechts enkele elektrische auto’s deze functionaliteit.

Wat is een bidirectionele laadpaal?

Een bidirectionele laadpaal is een laadstation dat in staat is om zowel energie op te laden als te ontladen van de batterij van een elektrische auto. Dit proces is complex en vereist een omvormer die gelijkstroom (DC) omzet naar wisselstroom (AC), in tegenstelling tot een reguliere laadpaal die alleen met wisselstroom oplaadt. Bidirectionele laadpalen werken echter alleen met voertuigen die in staat zijn om in beide richtingen gelijkstroom op te laden. Ze zijn geavanceerder en daardoor duurder dan reguliere laadpalen, omdat ze geavanceerde elektronica bevatten om de energiestroom van en naar de auto te regelen.

Producenten van bidirectionele laadpalen moeten deze homologeren bij Synergrid.

Bij de installatie van een bidirectionele laadpaal is Fluvius, als distributeur van het elektriciteitsnet, verplicht om te beoordelen of er aanpassingen aan de aansluiting of het distributienet nodig zijn.

Het Fluvius-portaal voor bidirectionele laadpalen helpt u te bepalen of uw installatie als klein wordt beschouwd of niet. Via het bijbehorende stappenplan kunt u uw installatie correct melden of een netstudie aanvragen.

De fiscus voorziet ook een belastingvermindering voor wie thuis een bidirectionele laadpaal laat installeren.

Welke automodellen kunnen bidirectioneel laden?

Wat betreft de geschiktheid van je auto voor bidirectioneel laden in de toekomst, zijn de eerste automodellen en laadpalen die deze technologie ondersteunen nu op de markt. Echter, op dit moment is het nog niet mogelijk (en ook niet toegestaan) om bidirectioneel te laden, vanwege de ontwikkeling van de speciale CCS-stekker die nodig is voor het terugleveren van energie.

Dus hoewel bidirectioneel laden nog volop in ontwikkeling is, zijn er al enkele automodellen op de markt die geschikt zijn voor deze technologie. Enkele van deze modellen zijn onder andere:

  • Hyundai Ioniq 5
  • Hyundai Ioniq 6
  • Kia EV6
  • Kia EV9
  • Kia Niro EV (2023)
  • MG4
  • MG ZS
  • Nissan Leaf (+2013)
  • Volkswagen ID. Buzz