Aanzienlijke stijging verzekeringspremies voor elektrische en gedeelde auto’s

DE REDACTIE

/

/

Uit een wereldwijde studie van Capgemini & Qorus in 22 landen blijkt dat verzekeraars hun traditionele autoverzekeringsaanbod moeten aanpassen aan de opkomst van nieuwe mobiliteitsoplossingen, zoals multimodale Autonomous, Connected, Electric en Shared (ACEP) opties. Deze veranderingen in mobiliteitsgedrag zullen naar verwachting leiden tot een achtvoudige stijging van de verzekeringspremies voor ACEP-voertuigen, van $70 miljard naar $570 miljard in 2030.

Veranderende mobiliteit

Stedelijke consumenten tonen steeds meer belangstelling voor duurzame mobiliteit en zijn geïnteresseerd in connected voertuigen, alternatieve aandrijvingen en autonome voertuigen. Het gebruik van micromobiliteit, gedeelde voertuigen en multimodale vervoersoplossingen zal naar verwachting verdubbelen van 29% vandaag tot 58% in 2025.

Verzekeraars worden geconfronteerd met uitdagingen bij het bieden van dekking voor multimodale ritten, waarbij 63% zich zorgen maakt over hun technologische mogelijkheden en 45% over de veranderende klantverwachtingen. Om succesvol over te gaan naar dit nieuwe tijdperk van mobiliteit, moeten verzekeraars samenwerken met experten en hun expertise op het gebied van risicobeheer benutten.

Nieuwe bedrijfsmodellen

Het rapport benadrukt ook dat verzekeraars moeten overstappen van productontwikkeling naar het co-designen van oplossingen. Het creëren van nieuwe bedrijfsmodellen op basis van personalisering en het aanbieden van modulaire, op abonnementen gebaseerde verzekeringen zijn essentieel om aan de verwachtingen van klanten te voldoen. Verzekeraars worden aangemoedigd om partnerships met het mobiliteitsecosysteem te operationaliseren om gedifferentieerde diensten met hoge toegevoegde waarde te kunnen bieden.

Om succesvol te zijn in deze mobiliteitsrevolutie, moeten verzekeraars een goed gedefinieerde technologische routekaart hebben die gericht is op mobiliteit. Momenteel beschikt slechts één op de drie verzekeraars over zo’n routekaart. Het rapport concludeert dat verzekeraars hun risico-expertise moeten benutten en nauw moeten samenwerken met mobiliteitsspecialisten om klantgerichte mobiliteitsoplossingen te leveren.

Conclusie

De opkomst van elektrische en gedeelde auto’s vereist dat verzekeraars zich aanpassen aan veranderende mobiliteitsbehoeften en nieuwe bedrijfsmodellen aannemen om end-to-end mobiliteitsbescherming te bieden.