Li-Cycle, een Canadees bedrijf dat gespecialiseerd is in het recyclen van lithium-ionbatterijen, gaat een recyclingfabriek opzetten in Hauts-de-France, Frankrijk. De fabriek komt in de nieuwe “batterijvallei” van de regio, die binnenkort wordt opgericht. De fabriek komt in Harnes, Pas-de-Calais, en zal zich richten op de recycling van lithium-ion batterijen. Er zal gebruik gemaakt worden van een proces dat de batterijen omzet in een inert product, waardoor de kathode- en anodematerialen opnieuw kunnen worden gebruikt bij de productie van nieuwe batterijen.
De beslissing van Li-Cycle om de fabriek in Hauts-de-France te vestigen was strategisch, omdat de regio een belangrijk knooppunt voor batterijproductie aan het worden is. Er zijn verschillende batterijfabrieken gepland voor het gebied, waaronder de elektriciteitspool van Renault, waar de Franse Gigafabriek voor de Chinees-Japanse joint venture AESC/Envision zal worden gevestigd. Stellantis en TotalEnergies zullen ook een grote batterijfabriek openen in Douvrin en de in Grenoble gevestigde start-up Verkor is van plan een eigen fabriek op te zetten in de buurt van Duinkerken.
Li-Cycle zal zijn activiteiten opzetten op een bestaande locatie, waardoor de initiële bouwkosten beperkt blijven. Het bedrijf wil in eerste instantie tot 10.000 ton materiaal per jaar verwerken en heeft ongeveer dertig mensen in dienst. Het uiteindelijke doel is om tot 25.000 ton materiaal per jaar te verwerken. Het doel van de fabriek is om complete batterijen en energieopslagcellen geautomatiseerd te verwerken, waardoor handmatige demontage overbodig wordt en de veiligheid en winstgevendheid verbeteren.
De fabriek moet volgend jaar operationeel zijn en zal Li-Cycle in staat stellen om zijn wereldwijde doelstelling van het verwerken van 100.000 ton materiaal per jaar te bereiken. Xavier Bertrand, president van de regio, toonde zich trots op de beslissing van het bedrijf om zijn fabriek in Hauts-de-France te vestigen en noemde het “een nieuwe fase voor de batterijvallei die we in Hauts-de-France.
Europa kondigt nieuwe regels aan voor batterijen in elektrische voertuigen