Binnenkort snelheidslimieten voor snelladen?

DE REDACTIE

/

/

Zelfs als EV-batterijen die in minder dan 10 minuten kunnen worden opgeladen technisch mogelijk zijn, is het niet zeker dat ultrasnelladen ooit in de praktijk komt. De huidige snellaadpalen onttrekken al veel meer stroom aan het elektriciteitsnet dan de 120 en 240 volt stopcontacten die veel EV-eigenaars thuis gebruiken. En dat heeft gevolgen.

Als alle Europeanen met EV’s zouden rijden en iedereen zou verwachten dat steeds snellere laadstations altijd beschikbaar zouden zijn, zou dat het elektriciteitsnet behoorlijk onder druk kunnen zetten.

Trager is beter?

Jenny Baker, een expert in batterijopslag aan de Swansea Universiteit in het Verenigd Koninkrijk, is er niet zeker van dat ultrasnel laden het juiste doel is. Ze merkt op dat ‘s nachts thuis opladen wanneer er minder vraag is, betaalbaarder en milieuvriendelijker is, omdat netbeheerders dan minder een beroep hoeven te doen op noodstroomcentrales, die vaak vuilere brandstoffen gebruiken. Veel EV-eigenaars, waaronder Baker, vinden dat ook handiger dan overdag stoppen om op te laden.

“Thuis opladen, als je de mogelijkheid hebt, is het beste voor het milieu,” zegt Baker. “Ik zou erg teleurgesteld zijn als elektrische voertuigen net zo worden als auto’s op brandstof, omdat daarmee niet al hun mogelijkheden worden benut.”

Zal elektrisch laden ooit zo snel gaan als het tanken van benzine of diesel?