Dit glazen buisje maakt volledig komaf met EV-branden

DE REDACTIE

/

/

Een brandende EV, het is een ware nachtmerrie voor de bestuurder, maar ook voor de brandweer. Want hoewel EV’s statistisch gezien niet vaker in een brand betrokken geraken dan wagens met een verbrandingsmotor, is het vuur wel wel heviger en moeilijker te blussen. Zit de oplossing in een klein buisje?

Dit is de E-Bulb, een Duitse uitvinding die EV-branden moet voorkomen. Ze worden nu al gebruikt in sprinkler­systemen van ondergrondse garages, in fabriekshallen en in de maritieme industrie. Maar binnenkort zie je hem misschien ook in jouw elektrische wagen. De E-Bulb wordt alvast voor dat doel getest in prototypes. Als alles volgens plan verloopt, moet de minuscule ampul vanaf 2024 tot de standaard­uitrusting van elektrische auto’s behoren.

Elektrische wagens hebben immers het risico op zogenaamde ‘thermal runaway’: een kettingreactie van de ene batterijcel naar de andere als gevolg van oververhitting, bijvoorbeeld tijdens het laden of ontladen van de batterij. Een chemische reactie waarbij de gekende, moeilijke te bussel brand kan ontstaan en waarbij heel wat schadelijke gassen vrijkomen.

Patentierter Trennschalter in E-Autos schützt gegen Batteriebrände / Weiterer Text über ots und www.presseportal.de/nr/150657 / Die Verwendung dieses Bildes ist für redaktionelle Zwecke unter Beachtung ggf. genannter Nutzungsbedingungen honorarfrei. Veröffentlichung bitte mit Bildrechte-Hinweis.

Precisie-instrument

De ampul van Job, het bedrijf achter de E-Bulb, zou deze kettingreactie kunnen breken. Hij is slechts een paar millimeter groot en wordt geplaatst in een zogenaamde thermozekering van brandvertragende kunststof. Als de temperatuur daarvan boven de 165 graden komt, barst hij en activeert hij een mechanisme dat het circuit onderbreekt en zo de spanning verlaagt door accusegmenten uit te schakelen. Daardoor wordt het risico op kortsluiting, vlambogen en verwondingen sterk gereduceerd. Tegelijkertijd spuit de ampul een vloeistof in de thermische zekering, om branden te voorkomen. De E-Bulb heeft met andere woorden een preventieve werking en komt in actie net voor de fatale kettingreactie kan ontstaan.

Die drempel van 165 graden, werd niet willekeurig gekozen. “Bij deze temperatuur beginnen accu’s te ontbinden en ontsnappen er gassen. Vervolgens vliegt de accu in brand. Dit heeft meestal een dramatische afloop, want als accu’s eenmaal in brand staan, is blussen niet meer mogelijk. Er komen dan meer giftige gassen vrij dan bij diesel- en benzinemodellen, terwijl de temperatuur kan oplopen tot meer dan duizend graden”, aldus Rüdiger Klug, hoofd ontwikkeling bij Job.