BMW wil energie recupereren uit trillingen van de weg.

DE REDACTIE

/

/

Energie produceren door putten in de weg de weg? Het idee lijkt nieuw, maar dat is het niet. Het werd al ontwikkeld door Giga Performance, dat het Roadkill 5.000-systeem heeft gepresenteerd. Een apparaat, dat ter hoogte van de ophanging wordt geplaatst, zou door middel van trillingen energie produceren en zo het bereik verder vergroten. Nu is het de beurt aan BMW, dat via een octrooiaanvraag deze technologie wil volgen.

Volgens Carbuzz, dat de informatie op het web plaatste, ontwikkelt het Duitse merk een compleet systeem dat de energie die door schokken wordt opgewekt, zou opvangen en rechtstreeks naar de batterij zou sturen.  

Binnenkort een optie?

Om dit te bereiken, zou het apparaat van BMW volgens Carbuzz, de energie die vrijkomt wanneer de vering van de auto wordt losgelaten (en dus wordt opgeslagen wanneer hij wordt samengedrukt op een hobbel) gebruiken om een generator aan te drijven die verbonden is met een koppeling. De opgewekte elektriciteit wordt dan naar de accessoire- of tractiebatterij gestuurd.

Op bijzonder ruwe wegen zou dit even efficiënt kunnen zijn als regeneratief remmen op bergpassen. Continue energieterugwinning betekent natuurlijk niet dat er meer energie wordt geproduceerd dan er wordt verbruikt, dat is onmogelijk. Maar het kan het bereik vergroten. Vraag blijft wanneer een dergelijk systeem beschikbaar zal zijn en tegen welke prijs: sommigen denken, ongetwijfeld ironisch, dat het beschikbaar zal zijn als abonnement, zoals BMW onlangs voorstelde voor onder meer de stoelverwarming.