ZF onthulde onlangs de Heat Belt, een verwarmde veiligheidsgordel voor elektrische auto’s, die mogelijks ook het bereik van een EV bij koud weer met 15% kan verhogen.
Het Duitse bedrijf ZF heeft zijn nieuwste innovatie getoond: de Heat Belt, een verwarmde veiligheidsgordel.
Het principe blijft hetzelfde als bij verwarmde stoelen en verwarmde stuurwielen – bij koud weer is het efficiënter om kleinere elementen te verwarmen in plaats van de hele cabine om het kostbare bereik van de batterij te vrijwaren. Want zoals u weet, kan koud weer het bereik van een EV met 30% verminderen.
De Heat Belt van ZF heeft kleine verwarmingsgeleiders die als draden rechtstreeks in de riemstructuur zijn geweven en onmiddellijk kunnen opwarmen. Bovendien denkt ZF dat deze Heat Belt het bereik van een EV bij koud weer met 15% kan vergroten.
De contactelementen voor de elektrische verwarmingscircuits zijn zo geplaatst dat ze de werking van de riem of het oprolmechanisme niet hinderen.
ZF meent dat de Heat Belt kan worden gebruikt voor echte serieproductie omdat de installatie en de dikte van de riem hetzelfde blijven als bij de Non-Heat Belts. En natuurlijk blijft het een gordel – “de verwarmde veiligheidsgordel doet qua crashgedrag niet onder voor zijn conventionele tegenhangers”, aldus ZF.