Ford E-Tourneo Courier: een elektrische minibus… gekruist met een Land Rover Defender

DE REDACTIE

/

/

Geloof ons, wij hebben ook twee keer moeten kijken. Zeker in het groen, gecombineerd met het witte dak, heeft de nieuwe Ford E-Tourneo Courier wat trekjes van de Land Rover Defender. Een stoere minibus dus, ietsje verhoogd, elektrisch bovendien. De E-Tourneo Courier is met andere woorden veel tegelijk. Laten we dat eens van dichterbij bekijken.

Na de Explorer heeft Ford een nieuw elektrisch model uit: de E-Tourneo Courier. Zijn korte overhangen en eenvoudige, strakke lijnen zetten duidelijk de designtaal van de in het voorjaar gelanceerde Explorer voort. Dat samen met het iets verhoogde koetswerk, zwarte wielkasten, beschermplaten, donkere ramen en uiteraard de kleurensamenstelling op de foto’s, doet ons denken aan de Land Rover Defender, maar de E-Tourneo Courier heeft uiteraard niets gemeen met die Brit, noch viseert hij hetzelfde publiek.

Deze Ford wil immers een echte elektrische gezinsvriend zijn. Zijn autonomie en accucapaciteit zijn nog niet bekend, maar Ford meldt wel al dat het model een 136 pk sterke elektromotor op de vooras krijgt. Aan de laadpaal kan het voertuig dan weer worden opgeladen met wisselstroom (11 kW) en gelijkstroom (100 kW). Tot slot laat het Blauwe Ovaal ook weten dat deze Tourneo Courier ook over One Pedal Driving beschikt.

Ruim bemeten

Vanbinnen pakt Ford dan weer uit met een ruim interieur – 44% ruimer dan de vorige Tourneo, aldus Ford, en een achterbank die zich gezinsvriendelijk laat neerklappen én opplooien in een 60:40-verhouding.

Qua connectiviteit krijgen we het ‘digiboard’-dashboard met volledig digitale instrumenten en het SYNC 4-infotainmentsysteem, dat zich laat bedienen via het 12 duim grote aanraakscherm. Het volledig geconnecteerde interieur omvat de draadloze versie van Android Auto en Apple CarPlay, alsook een draadloze smartphonelader om onderweg verbonden te blijven.

De E-Tourneo Courier zal vanaf de tweede helft van 2024 van de band rollen in het Roemeense Craiova, waar ook de cross-over Puma wordt gebouwd. Fords populairste personenwagen krijgt tegen 2024 trouwens eveneens een EV-afgeleide.