Dit is de nieuwe Ford Explorer… en hij heeft zowaar niets gemeen met de voorgaande. Andere afmetingen, andere aandrijflijn, ander concept en vooral: een volledig andere doelgroep!
De nieuwste Ford Explorer is immers gemaakt voor en door Europa. Hij werd ontwikkeld en zal gebouwd worden in het Duitse Keulen en werd aangepast aan onze noden hier op het Oude Continent. Zo is de Explorer niet langer een grote, loge plug-in hybride SUV, maar een compacter model, dat enkel elektriciteit lust. Hij zal in het gamma de plaats net onder de Mach-E innemen.
Om tot dit model te komen, werkte Ford samen met de Volkswagengroep. Dat is trouwens niet de eerste keer, zo is de nieuwe VW Amarok gebaseerd op de Ford Ranger en zijn er nog samenwerkingen tussen beide constructeurs. Maar deze Explorer ligt dus op dezelfde basis als de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4. Toch komt Ford met zijn eigen motorisaties. Zo komt de Explorer in drie vermogens: 170 pk, 286 pk en 340 pk. Die eerste twee versies krijgen een elektromotor op de achteras, de laatste beschikt over vierwielaandrijving.
“Kluisje” achter het infotainment
Binnenin pakt de Explorer uit met heel wat praktische oplossingen. In de middenconsole past bijvoorbeeld een 15 inch tablet. En het infotainmentscherm, eveneens 15 inch en draaiend op de nieuwste, verbeterde software van het Amerikaanse merk, kan je openen om toegang te krijgen tot een soort “kluisje”. In deze vergrendelde ruimte kan je bijvoorbeeld je portefeuille of huissleutels opbergen wanneer je de wagen ergens achterlaat.
Rijbereik en laadprestaties van de Explorer moeten nog gevalideerd worden door Ford, al mikt de constructeur op zo’n 500 km autonomie en een snellaadtijd van 25 minuten op het sprintje van 10 naar 80%. Bestellen is op dit moment wel al mogelijk, de eerste leveringen staan gepland voor eind dit jaar.