GT Opus 1, de nieuwe concurrent van de Porsche Taycan?

DE REDACTIE

/

/

De GT Opus 1 wordt geproduceerd door de start-up BeyonCa en komt in 2024 op de markt. Hij lijkt op een Bugatti Chiron, maar richt zich op de Porsche Taycan of de Tesla Model S.

Weiming Soh

Weiming Soh

Van Volkswagen via Renault naar zijn eigen BeyonCa. Dat is het carrièrepad van Weiming Soh. Hij was een van de sleutelfiguren bij Volkswagen China, waar hij ook uitvoerend vicepresident was.

Na 16 jaar eervolle dienst verliet hij het bedrijf om na een tussenstop bij Renault zelf een nieuw avontuur aan te gaan met de GT Opus 1. Een slanke elektrische sedan van BeyonCha, een door hemzelf in 2021 opgerichte autofabrikant die onder meer gesteund wordt door de eveneens Chinese autoproducent DongFeng. De naam is een letterwoord van de slogan “Beyond the Car”.

Verder gaan dan de auto

BeyonCa wil, trouw aan zijn naam, verder gaan dan de auto en wil zich vestigen als een bedrijf dat mobiliteitsdiensten aanbiedt. Het heeft kantoren geopend in vijf verschillende steden in China, Duitsland en Singapore.

Het heeft ook al drie onderzoeks- en ontwikkelingscentra opgericht. Ook die liggen allemaal in China, maar het bedrijf heeft ook een ontwerpcentrum in het Duitse München. 

Van Taycan tot GT Opus 1

Voor het bouwen van de eerste elektrische auto van zijn eigen merk, overwoog Soh om de basis van de Porsche Taycan te nemen en die aan te passen aan zijn eigen voorkeuren, om zo een sportieve elektrische auto de maken.

Maar met de GT Opus 1 vertrekt hij toch van een andere basis om te concurreren met de constructeur uit Zuffenhausen, met één speciaal kenmerk. 

Met de hulp van een team deskundigen met ingenieurs en zelfs artsen, wilde hij een auto creëren die het welzijn van de inzittenden zou maximaliseren. Daarvoor ontwikkelde ze software die bepaalde biometrische parameters in real time analyseert en de gezondheid van de bewoners in het oog houdt, zie daar de job voor de medici in het team van Soh.

De GT Opus 1 puurt zijn energie uit een 130 kWh batterij en heeft een vermogen van zo’n 300 kW. Ergens in 2023 gaat hij in productie, een jaar later komt hij op de markt.

Prijskaartje? In China, 1 miljoen yuan of zo’n 140.000 euro. Ook qua prijs concurreert hij dus met de Taycan.