Hoe deel je zonder ruzie laadpalen op het werk?

DE REDACTIE

/

/

Het laadpalennetwerk wordt geleidelijk aan uitgerold, zowel publiek als privé. Ook bij bedrijven vind je steeds meer laadpalen. Maar uiteraard plaatsen deze ondernemingen minder palen dan zij elektrische wagens hebben. Hoe deel je laadpaalinfrastructuur zonder ruzie te maken onder de collega’s? Electrobatt.be deelt 3 tips.

Van iemands dessertje dat vaak uit de gedeelde koelkast verdwijnt tot het niet respecteren van timings: er zijn verschillende manieren waarop spanning tussen collega’s kan ontstaan. Sinds kort komt daar ook het gebruik van de laadpaal bij. Het aantal laadpunten op het werk is immers beperkt. Hoe ga je hier best mee om?

Laad alleen maar wanneer het nodig is

Een eerste tip is om je wagen niet nodeloos op te laden. Wie zijn wagen vooral gebruikt om te pendelen, hoeft maar één keer per week aan de laadpaal, je wint er niets bij met je wagen elke dag van 85 naar 100% op te laden en bovendien neem je laadtijd in beslag van mensen die hun batterij wel dringend moeten opladen. Kies je wekelijkse “laaddag” ook tactisch, bijvoorbeeld op een dag wanneer de meeste collega’s van thuis werken.

Geef voorrang aan veelrijders

Dit bouwt verder op het vorige puntje: kijk naar de verschillende profielen binnen je bedrijf. Voor verkopers die tussen afspraken door een uurtje naar kantoor komen voor een vergadering of om administratie te doen, technische profielen die veel op de baan zijn geldt uiteraard dat de batterij van hun EV zo vol mogelijk moet zijn. Reserveer met andere woorden een aantal laadpalen voor deze werknemers of communiceer onderling goed zodat zij altijd een vrije laadpaal hebben.

Gebruik technologie… of ga juist oldschool!

Uiteraard zijn er ook technologische hulpmiddeltjes voor laden op het werk. Zo zijn er slimme laadpalen die het beschikbare vermogen ongelijk verdelen onder de verschillende laadpalen, zodat bepaalde wagens sneller laden. Uiteraard kan je ook oldschool gaan. Zo lanceerde leasingmaatschappij LeasePlan enkele jaren geleden de Happy Charger. Een soort parkeerschijf die aangeeft wanneer je laadsessie erop zou zitten. Zo weten medewerkers meteen wanneer een laadpaal beschikbaar komt.