Ja, elektrische auto’s vervuilen echt minder.

DE REDACTIE

/

/

Zijn elektrische auto’s echt groener? Ook Green NCAP, een onafhankelijk orgaan dat de milieueffecten van auto’s beoordeelt en steeds vaker nul-emissie auto’s onder zijn doelstelling plaatst, stelt deze vraag. De organisatie beoordeelde onlangs de milieueffecten van de NIO ET7, de Renault Megane E-Tech en de Tesla Model 3.

Laten we beginnen met te zeggen dat deze drie auto’s, net als alle tot nu toe geanalyseerde elektrische auto’s, ook 5 Green NCAP-sterren kregen (ter vergelijking: hybrides of autoā€™s met verbrandingsmotoren krijgen meestal niet meer dan 3,5 sterren).

De methode

Maar zelfs onder de zero emissie-auto’s zijn er genoeg verschillen.

Green NCAP geeft naast de sterren ook scores voor drie specifieke aspecten: de index voor schone lucht, de brandstofefficiƫntie-index en de broeikasgassen.

  • Clean Air Index: analyseert de emissies onder verschillende rij-omstandigheden en bij verschillende temperaturen.
  • EfficiĆ«ntie-index: analyseert het energie- of brandstofverbruik bij verschillende temperaturen en op verschillende trajecten.
  • Greenhouse Gas Index: analyseert de hoeveelheid CO2-uitstoot. In het geval van een elektrische auto worden de emissies van de energievoorziening processen meegerekend en dus beĆÆnvloed door de algemene efficiĆ«ntie van de auto.

Dat zorgt ervoor dat je elektrische wagens onderling goed kan vergelijken. 

De resultaten

De auto werd beoordeeld als bijzonder efficiĆ«nt, maar bij tests bij lage temperaturen (-7 graden Celsius) steeg het energieverbruik met 72% en daalde het bereik tot ongeveer 340 km. Het resultaat is een score van 9,4/10 voor de energie-efficiĆ«ntie-index en 9,6/10 voor de broeikasgas index. 

We beginnen met de nieuwste auto op de markt: de NIO ET7. Dit is het vlaggenschip van het nieuwe Chinese merk dat onlangs zijn debuut maakte in Europa (en in de tweede helft van 2023 ook naar BelgiĆ« komt). Hij heeft een batterij van 100 kWh en een maximumvermogen van 653 pk.  Tegenover deze prestaties staat dat de NIO ongeveer 2,4 ton weegt en een actieradius heeft van ongeveer 580 km. 

De Renault Megane E-Tech Electric scoorde precies hetzelfde als de NIO ET7. De nieuwe crossover van de Franse autofabrikant, uitgerust met een batterij van 60 kWh en een enkele elektrische motor van 218 pk vooraan, is gebaseerd op het nieuwe elektrische platform van de Alliantie Renault-Nissan, dat ook door de Nissan Ariya wordt gebruikt. De auto zag in extreem koude omstandigheden (dezelfde, gestandaardiseerde, -7 graden Celsius) zijn brandstofverbruik met 78% toenemen met een aanzienlijk verlies aan geschatte actieradius.

De Tesla Model 3 deed het met een elektrische motor op de achteras en een 60 kWh batterij. De 325 pk sterke wagen behaalde een beter algemeen resultaat dan de andere twee auto’s wat betreft het verbruik op de snelweg. Dat hogere rendement verloor hij wel in de -7 graden test, waar de Amerikaan dezelfde toename in verbruik noteerde als de NIO ET7 (+72%).

Dacia Spring aan de leiding

Green NCAP heeft in de loop der jaren ook andere elektrische auto’s beoordeeld met enkele 10/10 scores over alle beoordelingselementen. Dat kwam vooral voor bij automodellen die kunnen rekenen op kleiner dan gemiddelde afmetingen en een laag gewicht. In chronologische volgorde waren dat: de Renault Zoe, de Hyundai Kona EV en de Fiat 500 electric.

In 2022 werd het beste resultaat behaald door de Dacia Spring, die vijf sterren en een score van 10/10 kreeg voor zowel de Clean Air Index als de Greenhouse Gas Index, terwijl hij voor de Efficiency Index met 9,8/10 net niet het maximum haalde.