LEVC L380: Nieuwe gigantische Chinees met 8 zitplaatsen

DE REDACTIE

/

/

De Chinese MPV-markt blijft explosief groeien met een constante stroom van nieuwe modellen en merken. De nieuwste speler in dit segment is de LEVC L380, een indrukwekkende elektrische MPV met acht zitplaatsen en een vermogen van 400 kW. LEVC, onderdeel van de Geely Group, wil met deze reusachtige wagen zijn marktaandeel vergroten en zich profileren als een toonaangevende speler in de elektrische MPV-markt.

LEVC: Rijke geschiedenis en heldere toekomst

London Electric Vehicle Company (LEVC) heeft een rijke en complexe geschiedenis. Ooit bekend als de maker van de iconische London Taxi, werd LEVC in 2013 volledig overgenomen door de Chinese Geely Group. Dit moederbedrijf is ook eigenaar van merken zoals Volvo, Zeekr en Lynk & Co. Momenteel biedt LEVC twee modellen aan: de volledig elektrische TX taxi en de VN5 bestelbus. Beide voertuigen worden geproduceerd in zowel het Verenigd Koninkrijk als China, met de VN5 specifiek ontworpen als een extended range electric vehicle (EREV).

LEVC L380: Ontwerp en specificaties

De LEVC L380 valt op door zijn bijzondere en functionele ontwerp. De voorkant is kort en strak met dagrijverlichting geïntegreerd in een strip onder het logo, terwijl de daadwerkelijke koplampen in de bumper zijn geplaatst. Het voertuig heeft een hoekige, rechttoe rechtaan stijl met bijna volledig vlakke zijkanten en een kaarsrechte achterkant. Aan elke zijde is een schuifdeur aanwezig, wat bijdraagt aan de toegankelijkheid.

De naam L380 is geïnspireerd op de Airbus A380, wat de grootte van deze MPV benadrukt. Met een lengte van 5316 mm, een breedte van 1998 mm, een hoogte van 1940 mm, en een wielbasis van 3185 mm, biedt de L380 een enorm interieur. LEVC claimt dat 75% van de totale lengte van de L380 benut wordt voor de cabine, wat resulteert in een bijzonder ruime binnenruimte. Het dashboard is praktisch ingericht en voorzien van een 15,4-inch aanraakscherm en een gigantisch panoramisch dak.

De LEVC L380 wordt in vier varianten aangeboden:

Air: Zes zitplaatsen, voorwielaandrijving, 200 kW/343 Nm, topsnelheid 170 km/u, accu van 100 kWh met een bereik van 570 km.

Pro: Zes zitplaatsen, voorwielaandrijving, 200 kW/343 Nm, topsnelheid 170 km/u, accu van 116 kWh met een bereik van 675 km.

Max: Acht zitplaatsen, vierwielaandrijving, 400 kW/686 Nm, topsnelheid 180 km/u, accu van 140 kWh met een bereik van 785 km.

Ultra: Zes zitplaatsen, vierwielaandrijving, 400 kW/686 Nm, topsnelheid 180 km/u, accu van 140 kWh met een bereik van 805 km.

Alle varianten zijn voorzien van comfortabele individuele stoelen met armleuningen en veel beenruimte. Passagiers op de tweede rij hebben toegang tot een eigen 12,8-inch infotainmentscherm. De stoelen op de tweede rij kunnen worden omgedraaid voor een meer sociale opstelling. De achtzitter biedt zelfs de mogelijkheid om de achterste stoelen om te klappen tot een buitenbankje wanneer de achterklep open is. Bovendien kunnen de stoelen volledig plat, waardoor de L380 kan worden omgevormd tot een camper met een op maat gemaakt matras.

Prijzen

De LEVC L380 is primair gericht op de Chinese markt en wordt daar ook geproduceerd. LEVC positioneert de L380 als een gezinsauto, ideaal voor families met inwonende grootouders en voor binnenlandse vakanties waar extra ruimte gewenst is. De L380 moet concurreren met andere grote elektrische MPV’s zoals de Denza D9, Li Mega, Xpeng X9 en de Zeekr 009. De prijzen variëren van €49.000 voor de Air tot €62.000 voor de Ultra, wat de L380 niet bepaald tot een goedkope optie maakt.

Toekomstplannen

LEVC is al bezig met de ontwikkeling van nieuwe varianten van de L380, waaronder een zevenzitter en een extra luxe vierzitter. Er wordt zelfs gewerkt aan een driezitter, voorzien van een enkele stoel achterin, een kleerkast, een bed en een enorm scherm in het midden. Hoewel er momenteel geen plannen zijn om de L380 naar Europa te exporteren, zijn er geruchten dat een kleinere MPV met maximaal zes zitplaatsen wel naar Europa zou kunnen komen.

De LEVC L380 vertegenwoordigt een nieuwe stap voorwaarts voor zowel LEVC als de Chinese MPV-markt. Met zijn indrukwekkende specificaties en veelzijdige ontwerp lijkt de L380 klaar om een nieuwe standaard te zetten in de wereld van elektrische gezinsvoertuigen.

Nieuw Geely-merk lonkt naar Europa