Mercedes gaat concurrentie aan met Tesla’s Superchargers

DE REDACTIE

/

/

Mercedes kondigde de lancering aan van een eigen netwerk van krachtige laadstations aan. Het Duitse merk gaat met andere woorden de concurrentie aan met  de Tesla Superchargers.

Het netwerk zal worden uitgerold in Noord-Amerika, Europa, China en daarna andere belangrijke markten. Dit jaar start al de bouw van de eerste oplaadstations in Canada en de VS. Tegen het einde van het decennium zou dan het volledige netwerk geïnstalleerd moeten zijn.

Dat Mercedes zich baseerde op het Superchargers-model van Tesla heeft 3 voorname redenen: de omschakeling van de markt naar elektrisch rijden versnellen, hun voertuigen gebruiksvriendelijker maken en zich proberen te onderscheiden van hun voornaamste concurrenten.

“In onze ogen biedt Mercedes-Benz al de beste EV’s op de markt”, aldus Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz. “Maar om de elektrische transformatie te versnellen, moeten we er ook voor zorgen dat de laadervaring op niveau blijft. Onze klanten verdienen een aangename laadervaring van premiumniveau waarmee ze een elektrisch voertuig kunnen bezitten en moeiteloos lange afstanden kunnen afleggen.” 

“We willen niet langer wachten. Daarom lanceren wij een wereldwijd premium oplaadnetwerk. Het zal een toegevoegde waarde zijn voor onze klanten die een Mercedes-Benz bezitten en voor ons bedrijf.”

Mercedes zet wereldwijd 10.000 laadstations in

Het doel is om in tegen 2027 in Noord-Amerika 400 stations te hebben die in totaal 2.500 laadpalen bieden. Op termijn wil Mercedes dan 10.000 laadstations aanbieden, van 4 tot 12 laadpalen, daarna zullen ze uitbreiden tot 30. De laadpalen zullen een vermogen hebben tot 350 kW, wat nog meer is dan de huidige modellen aankunnen.

Een netwerk naast Ionity

Mercedes blijft gelijktijdig met dit project ook betrokken bij het beheer van Ionity, samen met BMW, Ford, Hyundai en de Volkswagengroep. Om het nieuwe laadproject uit te rollen, rekent Mercedes op nog 2 specialisten, MN8 Energy, specialist in batterijopslag en zonne-energie in de Verenigde Staten en ChargePoint, dat al een eigen netwerk van laadstations heeft.