Niet altijd 100%: de aftrekbaarheid van je elektrische bedrijfswagen uitgelegd

DE REDACTIE

/

/

De Belgische staat wil werk maken van een groene bedrijfswagenvloot, een stap die ze wil zetten door middel van een gunstige fiscaliteit voor EV’s. Momenteel zijn die immers 100% aftrekbaar, daar waar wagens met een verbrandingsmotor gemiddeld zo’n 67% scoren. Maar dat blijft niet altijd zo. In dit artikel leer je hoe de aftrekbaarheid van een elektrische bedrijfswagen werkt.

Het was Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) die werk maakte van een vergroening van de bedrijfswagenfiscaliteit. Het idee: de vloot snel vergroenen. Meer dan 60% van de nieuwverkochte wagens in ons land is immers een EV.

En na vier à vijf jaar, de gemiddelde looptijd van een leasingcontract, komen veel van die wagens op de tweedehandsmarkt terecht, waar particulieren dan een relatief goedkoop en goed onderhouden elektrische wagen kunnen kopen.

Aanvankelijk zijn de kosten van een elektrische bedrijfswagen (onder meer leasing, onderhoud, elektriciteit om de wagen op te laden, …) dan ook 100% aftrekbaar van de vermogenswinstbelasting. De Belgische staat is echter niet blind voor de opbrengsten die een bedrijfswagen oplevert. Accijnzen op benzine of diesel, de niet aftrekbare kosten, … het brengt allemaal geld in het laadje. Om maar te zeggen: het gunstregime is niet eeuwigdurend.

Van 100 naar 67,5%

2026 wordt naar voren geschoven als het breekpunt in de groene fiscaliteit. Vanaf 1 januari van dat jaar, zijn immers enkel elektrische wagens fiscaal interessant. De aftrekbaarheid van EV’s en waterstofwagens bedraagt dan immers 100%, voor al de andere wagens (ook de plug-in hybrides), bedraagt die 0%!

Noteer wel dat dit enkel geldt voor nieuwe leasecontracten of nieuwaangekochte bedrijfswagens, een benzine- of diesel wagen die voor 1 juli 2023 werd geleased, zal zijn fiscale aftrekbaarheid tijdens de hele looptijd van het contract behouden, een wagen aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 valt binnen de overgangsregel: zijn aftrekbaarheid wordt in 2025 afgetopt op maximaal 75%, op 50% in 2026, op 25% in 2027 en herleid tot nul in 2028.

Wat minder gekend is, is dat ook de gunstige fiscaliteit van elektrische bedrijfswagens doorheen de tijd wordt afgebouwd. Enerzijds om het systeem van de bedrijfswagen budgetneutraal te houden, zoals eerder gezegd brengt die auto immers ook wat opbrengsten in kas, anderzijds omdat de regering vooral tot doel had om de Belgische staat vooral de early adaptors een duwtje in de rug wou geven.

Wie eerder inzet op groene technologie, die op dat moment nog duurder is in aanschaf dan het conventioneel alternatief, verdient een groter duwtje in de rug, is het achterliggende idee.

Afbouw

Het aftrekbaarheidspercentage van een elektrische bedrijfswagen wordt met andere woorden elk jaar verlaagd. Wie in 2026 een elektrische bedrijfswagen leaset of koopt, zal de kosten gedurende de hele looptijd van het voertuig aan 100% kunnen aftrekken van de belastingen.

Die blijft dus zo, tot het voertuig van eigenaar verandert. Koop of lease je die wagen in 2027, dan heeft die wagen zijn hele “carrière” een aftrekbaarheid van 95%. In 2028 zakt dit naar 90%, in 2029 naar 82,5%, in 2030 naar 75% en in 2031 naar 67,5%. Dit cijfer is trouwens niet willekeurig gekozen, het is vandaag de gemiddelde fiscale aftrekbaarheid van een bedrijfswagen.

Met andere woorden: wie wil genieten van een maximale fiscale aftrekbaarheid van zijn elektrische bedrijfswagen, is er best zo snel mogelijk bij. Ze blijven immers niet eeuwig 100% aftrekbaar.

Voor deze elektrische bedrijfswagens betaal je het minimale VAA