Porsche gaat de volgende jaren grondig elektrificeren. De Taycan krijgt hulp van maar liefst vier extra modellen, verkondigde CEO Oliver Blume afgelopen week. Wat heeft de Duitse constructeur voor ons in petto?
De eerste nieuwe EV wordt de elektrische Macan. De versie met verbrandingsmotor is al een verkoopstopper voor Porsche, de EV zal waarschijnlijk even hoge toppen scheren. Foto’s van testexemplaren zagen we al vaker voorbijkomen op het wereldwijde web, maar in 2024 zal ook een productierijp exemplaar van de band rollen.
Zij zijn de voorbode van een waar elektrisch offensief. Een jaar later volgen immers de elektrische opvolgers van de 718-modellen (Cayman en Boxster), de eerste echte elektrische sportwagens van het merk. Ook dat gerucht ging al een tijdje rond. Wat volgt, is echter nieuw. Want ook de Cayenne elektrificeert! En hij zal niet de grootste elektrische SUV van Porsche zijn…
Cayenne EV
Na de 718-modellen krijgt de Cayenne dus een stekkerkuur. Productie staat gepland voor 2025 of 2026, waarna Porsche zich bezig zal houden met een nieuw model. Een SUV die een maatje groter is dan de Cayenne en eveneens volledig elektrisch zal zijn. Dat wordt waarschijnlijk het laatste model van dit driejarig offensief, waarmee Porsche als ambitie heeft in 2030 80% van zijn verkoop uit volelektrische modellen te laten bestaan.
En wat met de 911, horen we u denken? Wel, die zal tot en met 2030 zeker nog benzine lusten, maar één of andere vorm van hybridisering in afwachting van een volelektrische versie wordt de komende jaren wel verwacht.