Smart is terug. Een volledig elektrische filosofie, nieuwe wagens en vooral de joint venture tussen Mercedes-Benz en Geely moeten het merk een nieuw elan geven. Zo mag smart al gebruik maken van het geavanceerde SEA-platform van Geely.
Wie aan smart denkt, denkt aan de beroemde supercompacte tweezits stadsauto die al jaren behendig door onze stadscentra navigeert. Maar de tijden zijn veranderd. Het merk gaat zijn gamma nu uitbreiden met een groeiend aantal modellen. Allemaal elektrisch, natuurlijk.
De vernieuwing van het gamma volgt op een volledige reorganisatie van het bedrijf waarbij het Duitse Mercedes-concern en het Chinese Geely-concern hun krachten in gelijke mate bundelen om een gemeenschappelijke toekomst aan te pakken. Het uitgangspunt voor deze nieuwe fase heet smart #1 en is een 4,30 meter lange SUV met zeer interessante kenmerken.
Duitse vormgeving, Chinees platform
Als onderdeel van de taakverdeling zullen Mercedes en Geely respectievelijk verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van de nieuwe auto’s en de aandrijflijn. Mechanisch is de smart #1 gebaseerd op het SEA-platform (Sustainable Experience Architecture): gepresenteerd in 2021, modulair en met een wielbasis tussen 2,75 en 3,02 meter.
Er zijn drie versies om te voldoen aan de behoeften de type wagens in de segmenten C, D en E, alsmede een “SEA-S”-versie voor sportwagens en een SEA-C-versie voor bedrijfsvoertuigen met een gewicht tussen 3,5 en 5,5 ton. Het platform debuteerde op de Zeekr 001 en wordt uitgebreid naar andere modellen van Geely-merken, zoals Volvo, Polestar en zelfs Lotus.
De afmetingen van de smart #1
- Lengte: 4,27 meter (Brabus 4,30 meter)
- Breedte: 1,82 meter
- Hoogte: 1,64 meter
- Wielbasis: 2,75 meter
- Leeggewicht: 1.788 tot 1.900 kg
66 kWh batterij en een bereik tot 440 km
Wat het platform betreft, kiest de #1 voor de meest compacte versie, die met een wielbasis van slechts 2,75 meter. De nieuwe SUV van smart combineert een accupakket van 66 kWh met prismatische cellen met nikkel-mangaan-kobalt chemie en een range tot 440 km.
Twee van de drie versies met achterwielaandrijving in het gamma (er is ook een vierde, krachtigere Brabus-variant met vierwielaandrijving), hebben hetzelfde vermogen en motor en garanderen 20 km meer bereik dan het basismodel, de Pro+.
Dit zijn de Premium en Launch edities en ze bereiken het beste resultaat dankzij het gebruik van siliciumcarbide chips voor de aandrijving en de motor. Deze chips zijn efficiënter dan conventionele chips en zorgen voor een beter temperatuurbeheer, waardoor een hogere WLTP-certificering waarde kan worden bereikt.
smart #1 Pro+ | 420 km |
smart #1 Premium | 440 km |
smart #1 Launch Edition | 440 km |
smart #1 Brabus | 400 km |
Het voordeel van AC-laden tot 22 kW
Bijzonder aan de smart #1 is de 22 kW on-board lader. Deze wordt aangeboden als een alternatief voor de standaard 7,4 kW lader en kan tweemaal sneller AC-laden dan de meeste elektrische auto’s op de markt, die beperkt zijn tot 11 kW.
Deze technologie vereist een aantal extra voorzorgsmaatregelen om de warmte die tijdens het opladen ontstaat af te voeren. Er moeten bijvoorbeeld ook enkele motoronderdelen bij worden betrokken om de temperatuur beter te beheersen, maar het biedt ook een voordeel wat betreft de laadtijd wanneer er geen snellaadpaal wordt gebruikt. In het laatste geval is de smart #1 geschikt voor snelheden tot 150 kW en laadt hij in minder dan 30 minuten op van 10% tot 80%.
7,4 kW (AC) | < 7,5 uur |
22 kW (AC) | < 3 uur |
150 kW (DC) | < 30 minuten |
Brabus, het sportieve broertje
De smart #1 is verkrijgbaar in vier versies. Drie ervan hebben een motor en achterwielaandrijving en een maximumvermogen van 272 pk. En aan de top van het gamma, althans wat de prestaties betreft, staat de Brabus-versie, gemaakt in samenwerking met de beroemde Duitse tuner die al 20 jaar aan smart modellen werkt. Hij heeft twee elektromotoren, één per as.
De achterin gemonteerde motor, die dezelfde is als die van de andere #1’s, krijgt gezelschap van een tweede motor die vooraan is gemonteerd en 156 pk ontwikkelt. De smart #1 Brabus heeft dus een totaal vermogen van 428 pk en een koppel van 343 Nm, waarmee hij in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren (de anderen doen er 6,7 seconden over).
In technisch opzicht verschilt de smart #1 Brabus momenteel alleen van de anderen door zijn toegenomen vermogen en de aanwezigheid van een tweede elektromotor, maar in de toekomst zou hij ook een speciale set-up en andere aanpassingen moeten krijgen om zijn sportieve karakter verder te versterken.
Maximale integratie van hardware en software
In een wereld waarin de auto steeds meer digitaal en connected moet zijn, wordt de software steeds belangrijker. Daarom heeft Geely in 2017 zijn eigen IT-bedrijf opgericht, ECARX. ECARX houdt zich voornamelijk bezig met de ontwikkeling van digitale instrumentatie, head-up displays en ook complexere apparaten, zoals besturingssystemen en het beheer van alle elektronische apparaten die gericht zijn op actieve veiligheid.
Er zijn al meer dan 3,7 miljoen voertuigen die deze technologieën gebruiken. Op de #1, bijvoorbeeld, is het entertainmentsysteem gebouwd met dezelfde logica als een moderne tablet indrukwekkend. Het heeft een geavanceerde spraakassistent en maximale connectiviteit met externe apparaten, evenals een moderne en intuïtieve interface.
Maar de voordelen van een digitaal platform dat met de rest van het voertuig is geïntegreerd, gaan veel verder dan infotainment. Het maakt een nauwe dialoog tussen de verschillende componenten mogelijk in naam van de algemene efficiëntie, die in de toekomst ook kan worden verbeterd door de verspreiding van updates op afstand die veel aspecten van het powertrain management kunnen veranderen.