Snelweg aangepast om het inductief laden van EV’s te testen

DE REDACTIE

/

/

ENRX, een Noors toonaangevend technologiebedrijf, heeft een financiering van $13,6 miljoen opgehaald om een opwindend project uit te voeren: het ombouwen van een stuk snelweg in Florida, zodat elektrische voertuigen inductief kunnen worden opgeladen terwijl ze rijden. Deze innovatieve draadloze oplaadtechnologie, die wordt ontwikkeld door ENRX, zal het mogelijk maken dat voertuigen worden opgeladen tijdens het rijden over een strook van één mijl op een vierbaansweg in Florida.

ENRX, ontstaan uit de fusie van EFD Induction en IPT Technology, is een pionier op het gebied van draadloze dynamische laadtechnologie. Met meer dan 1.200 patenten voor inductietechnologie biedt ENRX producten aan die inductief kunnen verwarmen, opladen en voeden.

Florida State Route 516

In samenwerking met de Central Florida Expressway Authority (CFX) en het ASPIRE Engineering Research Center zal ENRX een geëlektrificeerde rijweg van één mijl aanleggen op de nieuwe State Route 516, in de buurt van Orlando, Florida.

Florida mag dan niet bekendstaan als bijzonder pro ten opzichte van elektrificatie, maar het heeft toch het op één na hoogste aantal elektrische voertuigen in het land, na Californië. Dit toont aan hoe onstuitbaar de elektrificatie van de auto-industrie is, ondanks enige weerstand vanuit de politiek.

Draadloos laden tijdens het rijden

Het draadloze laadsysteem van ENRX kan 200 kW opladen voor elk type elektrisch voertuig dat is uitgerust met een ontvanger aan de onderkant. In vergelijking met regulier snelladen, dat meestal minder dan 150 kW biedt, biedt dit systeem een vermogen van meer dan 150 kW. Elektrische spoelen ingebed in de weg leveren elektriciteit aan het ontvangerplatform, waardoor draadloos opladen onderweg mogelijk is, zelfs bij hoge snelheden op de snelweg.

“Dankzij onze ongeëvenaarde expertise op het gebied van inductietechnologie kunnen we opladen met 200 kW, zelfs bij hoge snelheden. Niemand anders heeft de technologie om iets vergelijkbaars te bieden,” zegt Bjørn Eldar Petersen, CEO van ENRX.

Het dynamische draadloze oplaadsysteem van ENRX is ontworpen om toekomstbestendig te zijn, compatibel met verschillende voertuigen en batterijen, aangepaste grond- en voertuigafstanden, evenals dynamisch en statisch opladen. Na installatie is het systeem onderhoudsvrij en gaat het tientallen jaren mee.

“Dynamisch opladen biedt een nieuw niveau van vrijheid en flexibiliteit voor elektrische voertuigbestuurders, doordat ze minder vaak bij oplaadstations hoeven te stoppen en langere afstanden kunnen afleggen zonder bij te laden,” aldus Petersen. “Deze technologie opent ook nieuwe mogelijkheden voor elektrisch langeafstandsvervoer. Dynamisch opladen kan de behoefte aan grote batterijcapaciteiten verminderen, waardoor auto’s kunnen worden uitgerust met lichtere en goedkopere batterijpakketten. Dit maakt elektrische voertuigen toegankelijker voor een bredere groep consumenten, wat zowel goed is voor de economie als het milieu.”