Tesla is bereid om winst op te offeren voor hogere volumes

DE REDACTIE

/

/

De steeds veranderende prijzen van Tesla zorgden de afgelopen maanden voor veel verbazing bij analisten en investeerders. Velen vragen zich af hoe diep de winstmarges van het bedrijf zijn en of Tesla zich uitsluitend richt op het verlagen van de prijzen. Tijdens de “Q1 2023 earnings call” van het bedrijf op 19 april liet CEO Elon Musk echter weten dat Tesla bereid is om winst op te offeren voor hogere volumes op de korte termijn en dat de automaker zich blijft inzetten voor prijsverlagingen. Hij benadrukte dat het bedrijf zich richt op het vergroten van de vloot en het verhogen van de volumes, omdat dit de juiste keuze is, in plaats van te streven naar een lager volume met hogere marges. Deze strategie zal op de korte termijn leiden tot een hoger volume, terwijl op de lange termijn winst gegenereerd zal worden met behulp van de autonome technologie.

Strategische positie

Musk werd door beleggers en analisten gevraagd naar Tesla’s herhaalde prijsverlagingen, die alleen al dit jaar zes keer werden doorgevoerd. Een van deze vragen leidde tot een verrassende onthulling van Musk, volgens Insider. Hij verklaarde dat Tesla technisch gezien zijn producten zelfs zonder winst zou kunnen verkopen en dat het bedrijf in de toekomst geld zou kunnen verdienen met zijn autonome software. Musk benadrukte dat Tesla in een unieke strategische positie verkeert omdat het de enige autofabrikant is die deze mogelijkheid heeft. Hij erkende dat niet iedereen de diepte van zijn opmerking misschien zou begrijpen, maar hij beschouwde het als van het grootste belang.

Marges

Ondanks de zes prijsverlagingen dit jaar, verzekerde Musk beleggers dat de marges van Tesla tot de gezondste in de sector blijven behoren. Tesla miste echter de brutomarge-prognoses voor het eerste kwartaal en het nettoresultaat daalde met 24% tot $ 2,5 miljard in vergelijking met het vorige kwartaal, ondanks een recordaantal leveringen. Musk voorspelde dat de wereldwijde productie van Tesla dit jaar tussen de 1,8 en 2 miljoen zou moeten bereiken, wat hoger is dan de 1,4 miljoen van 2022. Volgens analisten zouden de prijsverlagingen op de lange termijn het merk kunnen schaden, omdat het in stand houden van het prestige van het merk en tegelijkertijd het volume laten groeien een moeilijke evenwichtsoefening is.