Toyota lanceert 10 nieuwe BEV’s tegen 2026

DE REDACTIE

/

/

Na de managementwissel van 1 april, heeft de Japanse autofabrikant aangekondigd dat het zijn offensief voor batterij-elektrische voertuigen versnelt.

De chief technology officer van Toyota zei vorige week, tijdens een persbriefing over de strategie van Toyota, dat het bedrijf streeft naar de introductie van 10 nieuwe EV-modellen tegen 2026. Hij zei ook dat Toyota streeft naar een jaarlijkse productie van 1,5 miljoen EV’s tegen 2026, en voegde eraan toe dat het bedrijf een nieuwe, gespecialiseerde eenheid zal oprichten om zich te concentreren op batterij-elektrische voertuigen.

Hoewel de directeur het niet specifiek zei, suggereert dit duidelijk dat Toyota werkt aan een specifiek BEV-platform. Hij benadrukte dat Toyota’s volgende generatie BEV’s “volledig anders” zal zijn dan die van vandaag en beschreef ze als “BEV’s gemaakt door een automaker”.

De autofabrikant zal in 2024 ook twee nieuwe EV’s lanceren in China, naast de bZ4X SUV en bZ3 sedan, terwijl er ook een uitgebreide bZ line-up zal worden aangeboden in andere landen. Daarnaast is Toyota van plan om voor het einde van het jaar een elektrische pick-up truck in Azië en andere opkomende markten te introduceren, evenals een compact model.

Toyota zal ook het landschap van zijn productiefabrieken volledig veranderen. Het bedrijf wil het aantal processen met de helft verminderen, wat resulteert in efficiëntere productielijnen met onder meer autonome inspectie en onbemand transport met connected technologie.

Naast het heroverwegen van de productie, is de autofabrikant van plan om bestaande supply chains te herzien door samen te werken met leveranciers om onderdelen van superieure kwaliteit aan te schaffen tegen lagere prijzen. Interessant is dat Toyota zegt dat het nieuwe EV-platform het mogelijk zal maken om de ontwikkelingskosten en interne investeringen per voertuig te halveren in vergelijking met het e-TNGA-platform dat ten grondslag ligt aan de huidige bZ EV-modellen.

Als de productiedoelstelling van Toyota voor BEV’s in 2026 wordt gehaald, zou dat een sterke stijging betekenen ten opzichte van de huidige productie van elektrische voertuigen. Vorig jaar verkocht de automaker wereldwijd 2,7 miljoen elektrische voertuigen, maar 2,6 miljoen daarvan waren hybrides. De overige 100.000 waren plug-in hybrides, batterij-elektrische voertuigen en brandstofcel waterstof elektrische voertuigen.

Toyota herhaalde tijdens het persmoment zijn engagement voor een meerpadenaanpak en merkte op dat het in de toekomst BEV-, PHEV-, FCEV-, HEV-, H2- en CN Fuel-voertuigen zal blijven ontwikkelen.