Vanaf 2026 hebben Toyota EV’s een bereik van meer dan 1.000 km

DE REDACTIE

/

/

Toyota Motor Corporation heeft ambitieuze plannen aangekondigd om de “toekomst van elektrische auto’s te veranderen”. Door gebruik te maken van geavanceerde technologieën wil het bedrijf het rijbereik van toekomstige elektrische voertuigen aanzienlijk vergroten, terwijl tegelijkertijd de kosten en CO2-voetafdruk van de productie worden verlaagd.

Tijdens een technische briefing in Japan, als reactie op zorgen dat Toyota achterblijft in de EV-race, werden de plannen onthuld. Deze omvatten batterij-elektrische voertuigen met groot bereik (BEV’s), volledig solid-state batterijen en een grootschalige commercialisering van waterstofvoertuigen (FCEV’s). Deze strategie benadrukt de voortdurende “multi-trajectbenadering” en ondersteunt de transformatie naar een mobiliteitsbedrijf.

Next-generation battery EV strategy

Bij de ‘next-generation battery EV strategy’ spreekt men over de evolutie van batterijen met nieuwe technologieën om verschillende opties te kunnen bieden en zo aan de klantbehoefte te voldoen.

Zo zouden ze eerst de vloeibare lithium-ion batterijen (momenteel het meest gebruikt) verder willen ontwikkelen, om zo een verbeterde energiedichtheid te krijgen, alsook de aerodynamica verbeteren om de voertuigen te kunnen voorzien van een groter bereik .

De nieuwe BEV, die in 2026 op de markt komt, zal een indrukwekkend bereik van zo’n 1.000 km hebben. Tegelijkertijd streeft Toyota naar een kostenverlaging van 20% ten opzichte van het huidige bZ4X-model en een snelle oplaadtijd van 20 minuten of minder (10-80%).

Daarna zou Toyota willen inzetten op de ontwikkeling van goedkopere batterijen om het gamma te kunnen uitbreiden in de populairdere prijsklassen.
Bipolaire structuurbatterijen, die al worden gebruikt in hybride auto’s, zullen worden toegepast in BEV’s, met goedkoop lithium-ijzerfosfaat (LFP) als materiaal en naar verwachting rond 2026/2027 beschikbaar zijn. Dit zou een 20% grotere actieradius, 40% lagere kosten en een snelle oplaadtijd van ongeveer 30 minuten kunnen opleveren in vergelijking met de huidige bZ4X.

Prestatieversie van de solid-state batterij

Tegelijkertijd werkt Toyota aan een hoogwaardige batterij die een bipolaire structuur combineert met een kathode met een hoog nikkelgehalte om nog meer voordelen te bieden. Deze batterij zal naar verwachting zijn debuut maken in voertuigen rond 2027/2028 en zal de prestatieversie van de solid-state batterij overtreffen en 10% meer bereik, 10% lagere kosten en een snelle oplaadtijd van 20 minuten of minder opleveren.