Vastgevroren laadkabel of verouderde batterij? Voor deze winterproblemen moet je opletten

DE REDACTIE

/

/

De winter is niet het favoriete seizoen van een EV. Niet alleen laadt je wagen trager of heeft hij een lagere autonomie, wie zijn EV niet verzorgt, riskeert bepaalde schades.

Zo geeft automobielclub VAB geregeld updates over de meest courante pechgevallen waarvoor zij moeten uitrukken. Jarenlang waren een platte band of problemen met de batterij de grootste oorzaken van autopech. Maar de laatste jaren zag VAB bij de elektrische en hybride voertuigen een totaal nieuw type pechgeval opduiken. Een belangrijk deel van de pechgevallen met deze wagens, waren automobilisten die de stekker van de laadkabel niet uitgetrokken kregen. Door een combinatie van vocht en de lage temperatuur zat de vergrendeling van de stekker vast en kon deze niet op de normale manier worden verwijderd . Er bestaat een “noodvoorziening” om deze los te krijgen, maar als dat ook niet lukte dan moesten de VAB-Wegenwachters inventief zijn.

Hoe je dit kan voorkomen? Het beste is natuurlijk om je wagen ’s nachts in een garage of onder een carport te parkeren, zodat de kabel niet kan vastvriezen. Uiteraard kan dit niet altijd, dus check altijd of de kabel en de laadpoort droog zijn wanneer je je wagen ’s nachts oplaadt bij vriestemperaturen. En leg je kabel omlaag of met een lus, dus niet over het dak. Zo zorg je ervoor dat vocht (condens of regen) niet via de kabel richting de stekker loopt. Raakt je kabel toch vastgevroren? Dan kan je hem altijd proberen ontdooien met een haardroger of een warmwaterkruik.

Batterijproblemen

Wanneer de temperaturen onder het vriespunt zakken, gaat een batterij zichzelf lichtjes ontladen. Hou hier rekening mee wanneer je je wagen ’s nachts buiten parkeert. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je altijd een laadniveau van minimaal 20% hebt wanneer je ’s ochtends je auto opstart. Neem dus zeker wat marge. 

20% restcapaciteit is de reserve die nodig is om de accu van de elektrische auto bij het starten voldoende op te warmen. Ga je onder deze drempel, dan kan je batterij vroegtijdig verouderen, waardoor je minder ver geraakt op een volle lading. Risico op schade wordt trouwens groter wanneer je onder de 5% zakt.

We hebben dan ook één tip: gebruik je de wagen in de winter een tijd niet, dan laat je hem voor minstens 50% geladen, zeker wanneer je hem buiten laat staan. Een te lege batterij gedurende een lange tijd heeft immers net dezelfde risico’s als vermeld in bovenstaande paragraaf.

Zo haal je extra rijbereik uit je EV in de winter!