Volgens Porsche is regeneratief remmen niet efficiënt

DE REDACTIE

/

/

Bijna elke EV is tegenwoordig bedreven in “one pedal driving”: wanneer je van het gas gaat, remt de wagen af op de motor en kom je (bijna) volledig tot stilstand. En ondertussen win je ook wat energie terug voor je batterij. Win-win-situatie, nee? Toch niet volgens Porsche.

Hoewel ook de elektrische Porsche, de Taycan, op de motor afremt wanneer je het gas loslaat (en op die manier ook energie opslaat), zijn de ingenieurs bij het Duitse merk niet altijd overtuigd van one pedal driving. In veel situaties is het beter om de wagen te laten uitrollen, aldus Martin Reichenecke, manager van de onderstel-afdeling bij Porsche: : “Dit is een efficiëntere manier van rijden, omdat het de kinetische energie in het voertuig houdt. De elektrische aandrijflijn van Porsche werkt zo dat er bijna geen weerstand is van de elektromotoren als je het rechterpedaal loslaat.”

Twee keer zoveel energieverlies

Bij one pedal dringing zet je immers een bepaalde beweging weer om in energie, die je nadien opnieuw omzet in een voorwaartse beweging. Een omslachtig proces, want je kan net zo goed het momentum van de reeds bestaande voorwaartse beweging vasthouden. Op die manier moet je geen twee keer energie omzetten, wat energieverlies betekent. Twee keer zoveel dan gewoon laten uitbollen, aldus Porsche.

Zoals wel vaker ligt de waarheid in het midden. Wie tijdens het rijden anticipeert, zich lang laat uitbollen – bijvoorbeeld aan een rood licht – en weinig remt, zal minder energie verspillen. Dat geldt zowel voor EV’s als voor wagens met een verbrandingsmotor. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit zal moeten remmen. Het verkeer is onvoorspelbaar, lichten springen niet altijd minstens 200m voor je op rood. In die gevallen is het mooi meegenomen dat je de remenergie – die je sowieso al zou moeten gebruiken – kan omzetten in elektriciteit voor je accu. Goed de standen van je remsysteem beheersen en efficiënt afwisselen tussen freewheelen en harder remmen is dus de boodschap voor wie het maximale uit zijn batterij wil halen.

​​Hoe werkt regeneratief remmen?