Waar kan je in België snelladen?

DE REDACTIE

/

/

Je kan de batterij van je elektrisch voertuig op twee manieren opladen: de conventionele manier, meestal via een laadpaal of wallbox op wisselstroom, en snelladen. Via een speciale laadpaal, die werkt op gelijkstroom, kan je veel sneller laden, waardoor je vaak in een half uurtje je batterij bijna volledig vol hebt.

Snellaadpalen vinden in Belgie, is eigenlijk gemakkelijk. Heel wat laadapps, van ChargeMap over PlugShare, hebben de mogelijkheid om het type laadpaal dat je zoekt, te filteren. Hierdoor vind je al snel de juiste DC-lader (oftewel snellader) bij jou in de buurt. Grof genomen zijn er drie grote netwerken: FastNed, Ionity en de Tesla Superchargers, al zijn er natuurlijk ook andere alternatieven. Zo bouwt Volvo bijvoorbeeld momenteel een netwerk snelladers uit bij zijn dealers (deze zijn trouwens ook beschikbaar voor wagens van andere merken).

FastNed

Het van oorsprong Nederlands bedrijf bouwt aan een sneltempo locaties uit in België. Het bedrijf stampte begin 2023 zijn 250e snellaadstation in Europa uit de grond (waarvan zo’n 150 in Nederland), en zit in België aan 16 stuks, hoofdzakelijk in Vlaanderen. Daar komen trouwens aan ijltempo locaties bij, want FastNed heeft van de Vlaamse regering een aantal concessies gekregen om laadinfrastructuur uit te bouwen, met de bedoeling het hele gewest te dekken. Een kWh elektriciteit kost bij FastNed momenteel 89 cent in ons land, wie een abonnement neemt (11,99 euro/maand), krijgt 30% korting.

Ionity

Ionity heeft in ons land een tiental stations, maar in andere landen biedt het al een vrij grote dekkingsgraad. De autoconstructeurs BMW, Daimler, Volkswagen en Ford liggen aan de basis van dit initatief, waar ondertussen ook de Hyundaigroep in stapte. De laadinstallatie bevindt zich vaak op de terreinen van partners van het bedrijf, zoals Q8 en Shell. De prijzen zijn sterk afhankelijk van de wagen waar je mee rijdt, want de auto’s van de founding fathers hebben een voordeeltarief, maar ook andere constructeurs hebben prijsafspraken met Ionity. Wie geen recht heeft op een voordeeltarief en geen abonnement heeft, betaalt vandaag 79 cent voor een kWh elektriciteit.

Tesla

De Tesla Supercharges waren hun tijd vooruit en golden eigenlijk als het eerste snellaadnetwerk. Lange tijd was het enkel opengesteld voor wagens van het Amerikaanse merk, maar ondertussen stelt Tesla zijn netwerk beetje bij beetje open aan de andere merken. Alle wagens kunnen er laden, zo lang ze maar over een CSS-laadpoort beschikken. EV’s die laden volgens het CHAdeMO-principe, zoals de Nissan Leaf, kunnen niet terecht bij Tesla. Momenteel zijn er zo’n 21 locaties beschikbaar (een aantal nog in aanbouw), en de prijzen variëren net zoals bij Ionity. Ze werken immers met piek- en daltarieven en met een voordeliger tarief voor abonnees en Teslarijders (wie een heel oude Tesla heeft, kan zelfs gratis laden). Bovendien kunnen de prijzen schommelen van locatie tot locatie. In het “ergste” geval (dure locatie, geen abonnee, geen Tesla en laden op piekmoment) ben je 89 cent kwijt per kWh.