Veel elektrische wagens bieden de mogelijkheid om een maximaal laadniveau voor je batterij in te stellen. Toch raden veel specialisten aan om maximaal tot 80% te gaan, behalve als je lange afstanden wil afleggen. Waarom?
Voor wie snellaadt, is de uitleg gemakkelijk. Boven de 80% laadniveau gaat de snelheid waaraan je laadt drastisch naar beneden. Je moet snelladen immers zien als het laten vollopen van een bad. In het begin zet je de kraan helemaal open om het bad zo snel mogelijk te vullen, maar eens je de rand nadert, zet je de kraan beetje bij beetje meer dicht zodat het water niet over de rand loopt (of de batterij niet kapot gaat, om onze metafoor in de praktijk om te zetten).
Bovendien kan je batterij oververhitten wanneer je te lang of te veel snellaadt – nog een reden waarom de constructeurs de snelheid op het einde van een laadsessie naar beneden halen. Dit kan de chemische structuur van je batterij beschadigen, waardoor z’n maximale capaciteit afneemt en jij minder kilometers kan maken op een volle batterij dan voorheen. Deze problemen komen trouwens het vaakst voor met luchtgekoelde batterijen, bij batterijen die met vloeistof gekoeld worden, heb je minder kans op oververhitting. En laat nu net die laatste optie die laatste jaren bijna altijd gekozen worden door de constructeurs.
Wat bij een gewone laadpaal?
Ook bij een gewone laadpaal of wallbox verlaagt je laadsnelheid eens je de 100% nadert, maar later en minder drastisch dan wanneer je laadt aan een snellader. Ook de temperatuur van de accu tijdens het laden ligt minder hoog. Toch hou je ook hier je capaciteit best onder 80%. De chemische structuur van een lithiumbatterij is namelijk onderhevig aan degeneratie doorheen de tijd. In een batterij die zich doorgaans tussen de 20 en de 80 procent laadtoestand bevindt, blijft de chemische structuur langer gezond dan een batterij die vaak langdurig helemaal vol of helemaal leeg is.
Voor een gezonde batterij laadt je met andere woorden best bij eens je in de buurt van de 20% batterijcapaciteit komt en laadt je bij tot 80% om je accu gezond te houden. Wanneer je een verre reis maakt, kan je uiteraard tot 100% laden, maar hou de tijd dat je wagen met een volledig volle batterij op de oprit staat beperkt. Het komt de levensduur van je accu alleen maar ten goede!