Een van de belangrijkste toekomstige toepassingen van oude EV-batterijen is de opslag van elektriciteit – zowel voor individuele gebouwen als voor het hele netwerk. De behoefte aan opslag is namelijk een belangrijke uitdaging om de variabiliteit van veel hernieuwbare energiebronnen te compenseren en een constante toevoer te garanderen.
Het Mobility House heeft al zo’n bidirectioneel slim oplaadsysteem geïmplementeerd, waarbij oude Nissan Leaf-batterijen worden gebruikt om pieken in de elektriciteitsvraag van de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam, de thuisbasis van voetbalclub Ajax, af te vlakken.
Batterijen van elektrische auto’s recycleren
Na hun tweede – of zelfs derde of vierde – leven kunnen batterijen geen functioneel doel meer dienen. Hoewel het recyclen van lithium-ion batterijen een uitdaging is, is de groeiende vraag naar hun grondstoffen een katalysator voor nieuwe processen waarmee tot 90% van het gebruikte kobalt en lithium kan worden teruggewonnen.
Ontdek hier meer over het opladen van EV’s.
De levensduur van batterijen is begrijpelijkerwijs een van de belangrijkste overwegingen voor toekomstige EV-rijders, gezien de aanzienlijke investering die een EV-batterijpakket met zich meebrengt. In de praktijk zijn moderne EV-batterijen ontworpen met het oog op een lange levensduur en gaan ze waarschijnlijk langer mee dan het voertuig waarin ze zitten.