Wat is het verschil tussen kW en kWh, bij EV’s?

DE REDACTIE

/

/

Lees verder als je nooit meer in de war wilt raken!

Met de komst van de elektrische auto horen we steeds meer over kilowatts (kW) en kilowatturen (kWh). Deze meeteenheden hebben zeer vergelijkbare namen, maar in werkelijkheid definiëren ze zeer verschillende concepten.

kW voor vermogen

De kilowatt (kW) is de meeteenheid voor vermogen, d.w.z. de maximale “kracht” die een motor kan uitoefenen. Dit geldt niet alleen voor elektriciteit: op de kentekenbewijzen van alle voertuigen wordt het vermogen altijd uitgedrukt in kW.

Het vermogen (pk, beter bekend als “paardenkracht”) daarentegen, dat wij het meest gebruiken, is gewoon kW vermenigvuldigd met een coëfficiënt van ongeveer 1,36. Dus 100 kW=136 pk, ongeacht de motor die het levert.

kWh voor energie

Terwijl bij verbrandingsmotoren de bruikbare energie afkomstig is van de verbranding of de compressie van de brandstof, wordt deze bij elektrische auto’s rechtstreeks geleverd door de batterijen. Terwijl het vermogen van de motor nog steeds in kW wordt uitgedrukt, wordt de door de accu aan de motor geleverde energie dus gemeten in kWh, d.w.z. de hoeveelheid kW die de accu in één uur gebruik kan leveren.

Dit is een gemiddelde waarde, aangezien een rijdende auto niet altijd dezelfde hoeveelheid energie verbruikt, maar kleinere of grotere pieken in de vraag heeft, afhankelijk van de route en het rijgedrag.

Verband tussen kW en kWh

Om het concept zo eenvoudig mogelijk te houden: als we een auto hadden met een motor van 50 kW en een accu van 50 kWh, in perfecte staat, dan zouden we de motor een uur lang op volle kracht kunnen laten draaien. In werkelijkheid is dit niet het geval, want een deel van deze energie gaat nog steeds verloren door wrijving en warmte, hoewel dit verlies veel minder is dan bij verbrandingsmotoren.

Ter vergelijking: de efficiëntie van de beste interne verbrandingsmotor bedraagt vandaag iets meer dan 40%. Dit betekent dat slechts 40% van de door de verbranding van de brandstof geproduceerde energie wordt omgezet in beweging, terwijl de rest voornamelijk wordt gebruikt voor warmte. Voor elektriciteit varieert deze waarde van 75 tot 95%. Dus in het beste geval zou onze batterij het net iets minder dan een uur uithouden.

In de praktijk

De meeste elektrische auto’s hebben motoren waarvan het maximumvermogen veel hoger is dan de kWh-waarde van de batterij, omdat zij nooit het maximumvermogen voor de gehele gebruiksperiode zullen gebruiken, maar enkel op piekmomenten, zoals hevige acceleraties.

Wat is het verschil tussen AC en DC-laden?

Wat is het verschil tussen V2X, V2G, V2H en V2B?