Als verbinding tussen de auto en de weg zijn de banden van vitaal belang voor elektrische auto’s. Het is een garantie voor veiligheid en comfort aan boord, maar ook voor prestaties en efficiëntie. Maar wist je dat banden nog belangrijker zijn voor wie met een elektrische wagen rijdt?
Door hun onmiddellijk beschikbare koppel en het grotere gewicht door de batterijen, oefenen ze immers sterke druk uit op de banden. De rolweerstand van deze banden heeft dan weer een reële invloed op het verbruik, belangrijk in de ogen van de bestuurders die, zelfs als ze overtuigd zijn van elektrische mobiliteit, de energiemeter nauwlettend in de gaten houden.
Al deze aspecten hebben geleid tot een bijzonder complex compromis, waarbij elke parameter een ongelukkige keerzijde heeft. Met minder rolweerstand verbetert een band het verbruik en de levensduur van het rubber, maar neemt de remweg toe en verslechtert de wegligging. De grip vermindert ook zodra het koppel toeneemt, tenzij het profiel wordt verhoogd. Dit leidt tot bredere, duurdere, energieverslindende banden die meer geluid maken.
Specifieke banden: doeltreffend, maar zeldzaam en duur
Fabrikanten hebben daarom een hele nieuwe generatie banden voor EV’s ontwikkeld. Ze hebben een lage rolweerstand en de best mogelijke balans tussen rolgeluid, slijtage in de tijd en energieverbruik. Weet immers dat tot 30% van het totale verbruik door de banden veroorzaakt wordt. Het aanbod is echter nog klein en de specifieke technologie is soms duur.
Michelin Energie E-V
Met de komst van de Renault Zoë is de Energy E-V uit de catalogus verdwenen ten gunste van de minder specifieke Michelin Energy Saver. De reden hiervoor was dat zijn ultieme zoektocht naar het beste compromis in de prestatiebalans hem niet liet uitblinken in termen van wegligging. Ook de hoge verkoopprijs en de neiging om snel te verslijten zorgden voor een korte carrière.
Bridgestone Ecopia EP500
Speciaal ontworpen voor de BMW i3 en dus de enige band die past op de exotische wielmaat van de elektrische stadsauto uit München. Hij is net zo efficiënt als een Continental EcoContact 6, maar stiller en geoptimaliseerd voor elektrische mobiliteit. De exclusiviteit heeft echter een prijs: gemiddeld betaalt u 30 euro meer dan bij de Duitse concurrent.
Continentale Conti.eContact
Met een breed assortiment eco-banden heeft het Duitse bedrijf de Conti.eContact ontwikkeld, die speciaal is ontworpen voor elektrische auto’s. Naast het eigen rubberrecept heeft deze band zijwanden die geïnspireerd zijn op een golfbal om de aerodynamica te verbeteren en zo een paar kilometer meer bereik te krijgen. Aanvankelijk was het assortiment slechts verkrijgbaar in 13 en 16 inch, maar nu is het uitgebreid met nieuwe maten tot 22 inch.
Maar ook andere fabrikanten werken aan EV-banden of hebben reeds hun eerste model opgenomen in hun aanbod. En er is ook een tussenoplossing.
Eco-banden: de beste keuze voor een elektrische auto
De fabrikanten hebben tal van zogenaamde “eco”- of “groene” banden op de markt gebracht. Ze zijn minder windgevoelig dan conventionele zomer-, winter- of vierseizoenenbanden. Dit is ongetwijfeld de juiste keuze om elektrische auto’s uit te rusten: hoewel ze niet echt op een hogere autonomie jagen, biedt het evenwicht van hun prestaties hen een betere homogeniteit.
Goodyear EfficientGrip Performance
Ondanks zijn suggestieve naam is deze band niet geboren om rondjes te rijden op een circuit. Met een B-waardering voor brandstofbesparing en 68 dB is het een van de meest geschikte banden voor elektrische auto’s, met betere resultaten dan andere specifieke banden. Dit geldt met name voor het geluidsniveau, met een van de laagste waarden op de markt.
Continentale EcoContact6
Met zijn compound, Green Chili 2.0, heeft de EcoContact 6 een veel langere levensduur dan zijn voorganger en een 15% lagere rolweerstand. Hij behaalt ook topscores voor energie-efficiëntie en grip op nat wegdek.
Michelin EnergySaver+
De EnergySaver+ is de populairste band in zijn klasse. Hij vervangt de oude EnergySaver en vervangt de Energy E-V op elektrisch gebied en heeft een geluidsniveau van 70dB. Hij is ook veel veiliger op droge en natte oppervlakken, maar is niet zo goed als zijn concurrenten.
Normale banden: autonomie komt vaak op de tweede plaats
Na de ontwikkeling van speciale of ‘eco’-banden, hebben sommige fabrikanten gekozen voor volledig conventionele banden voor elektrische auto’s. Dit is een verrassende keuze in een tijd waarin bereik van commercieel belang is. Deze banden maken het echter mogelijk de steeds krachtiger wordende elektrische auto’s beter aan te kunnen en de kwaliteiten van het steeds beter ontworpen chassis te benadrukken.
Continental PremiumContact 6
Het product van het Duitse merk springt er in dit segment het meest uit. Hoewel hij met 72 dB het luidruchtigst is, heeft hij de beste grip op nat wegdek, waar elektrische auto’s het moeilijk dreigen te hebben door het directe koppel.
Michelin Primacy 4
De altijd populaire band van de fabrikant uit Clermont-Ferrand is overal goed en staat dicht bij zijn concurrent van Continental, zij het iets minder homogeen. Maar het loopvlak is stiller en gaat langer mee.
Goodyear Eagle F1 Asymetric 5
Deze Amerikaanse band is nieuw op de markt en maakte onlangs naam in de jaarlijkse vergelijking van de Zwitserse Touring Club. Op de derde plaats, achter de PremiumContact 6 en de Pilot Sport 4, was hij het beste op droge wegen. Het bleek ook een van de stilste en meest energie-efficiënte banden te zijn.
Ga voor Premium banden, maar pas het verenkleed aan.
Verdeeld in drie groepen (Premium, Quality en Budget) bieden de merken assortimenten die gericht zijn op alle profielen van automobilisten, met prijzen en prestaties die zeer snel evolueren. Wij hebben gekozen voor enkele Premium referenties die, hoewel duurder, de essentiële kwaliteiten voor elektrische auto’s bezitten op het gebied van grip en brandstofbesparing.
Natuurlijk moet de keuze in overeenstemming zijn met het type voertuig. Het heeft geen zin Michelin Pilot Sport 4 banden te monteren op een stadsauto,vooral omdat deze band ook het bereik kan verminderen. In het geval van een krachtigere elektrische auto lijkt de sportieve band van Michelin echter geschikter.
Als de plaatselijke weersomstandigheden gunstig zijn, kunt u ook vierseizoenenbanden overwegen, die het hele jaar door vrij uniform zijn. Natuurlijk zijn ze minder effectief dan zomerbanden op droog wegdek, of winterbanden op sneeuw. Maar aan hun veelzijdigheid hangt een prijskaartje, en ze zijn vaak brandstof intensiever en luidruchtiger. Hankook heeft gekozen voor een all-season profiel voor zijn AS EV-band, geheel gewijd aan elektrische auto’s. Deze band werd in 2018 werd aangekondigd om in 2019 op de markt gebracht te worden, maar is nog steeds niet verkrijgbaar. Ondertussen is zijn Kinergy 4S H750 broer een van onze keuzes voor zijn homogene prestaties op deze laatste twee criteria.
De Europese keurmerken dienen als leidraad, maar missen soms precisie
Het bandenetiket, dat in november 2012 door de Europese Unie is ingevoerd, helpt de consument de juiste keuze te maken. Omstreden vanwege de slechts drie criteria (brandstofverbruik, grip op nat wegdek en lawaai) kan het label nuttig zijn, maar sta niet stil bij het criterium brandstofverbruik: dit hoofdstuk is informatief voor voertuigen met verbranding, waar de besparing 0,63 l/100 km (of 6,3 l/1000 km) bedraagt tussen de A- en de G-klasse. De verschillen zijn complexer bij elektrische auto’s, maar een theoretisch maximumverschil van 5,92 kWh/100 km kan worden verwacht (gebaseerd op een waarde van 9,4 kWh per liter benzine).
Zo was de Hyundai Kona Electric voorheen uitgerust met Nexen N’Fera SU1-banden in de maat 215/55 R17 94V. Deze band had een C (brandstofbesparing), B (grip op nat wegdek) en 71 dB beoordeling. Door te kiezen voor Michelin Primacy 4-banden (respectievelijk A, B en 69 dB) in dezelfde afmetingen, won de crossover 35 km aan actieradius, wat een vermindering van het verbruik betekent van ongeveer 1,03 kWh/100 km in een WLTP-cyclus.