5 tips bij het kopen van een elektrische auto

DE REDACTIE

/

/

Je bent overtuigd om elektrisch te gaan rijden, maar welke EV past nu het best bij jou? Jezelf informeren is de boodschap: langsgaan bij enkele showrooms of op het autosalon om modellen te bekijken, vergelijken en zelfs testen. Met deze 5 vragen begin je voorbereid aan je zoektocht naar een elektrische wagen.

1. Hoeveel kilometer rij je gemiddeld?

Het is belangrijk om op voorhand al te weten welke afstanden je dagelijks aflegt. Heb je op het werk geen laadmogelijkheden, dan wil je die rit zeker dubbel kunnen doen zonder je wagen te hoeven opladen. Op die manier weet je al welke actieradius je minimum nodig hebt op je nieuwe elektrische auto.

Eens je die kilometers kent, kan je ook een eerste kostenberekening maken: hoe groot is de autonomie die ik minstens nodig heb? Welke wagens komen hiervoor in aanmerking? En hoeveel kosten ze? Bovendien kan je ook al eens kijken of modellen uit de “hogere echelons”, met een grotere batterij, die meerprijs waard zijn.

De actieradius van een elektrische auto is op papier altijd groter dan in de praktijk, dus je bouwt best wat marge in. Hoeveel kilometer je met een volle batterij kan rijden, hangt af van verschillende factoren:

  • Jouw rijstijl
  • Weersinvloeden (in de winter is de actieradius kleiner door de koude)
  • Batterij Degradatie (hoe ouder je EV, hoe meer degradatie er op de batterij komt)

Hoeveel bereik heeft jouw elektrische auto nodig?

2. Moet ik kunnen snelladen?

Als je geregeld langere ritten doet, is het handig dat je auto kan snelladen. Daardoor kan je bij snellaadpalen sneller laden dan bijvoorbeeld aan de doorsnee laadpaal thuis.

Bij de specificaties van een elektrische auto kan je de maximale laadcapaciteit vinden. Hoe hoger de maximale laadcapaciteit, hoe beter. 

Hou er wel rekening mee dat die laadsnelheid een piekwaarde is, gezien:

  • de laadsnelheid meestal afneemt zodra de accu tussen de 20-40% is volgeladen
  • de laadsnelheid bij 80% lading nog verder afneemt, waardoor snelladen boven de 80% eigenlijk nutteloos is
  • de meeste EV’s die laadsnelheid maar een beperkte periode vasthouden

3. Heb ik een trekhaak nodig?

Op de markt zijn al enkele elektrische auto’s beschikbaar die makkelijk een aanhanger of caravan kunnen trekken. Dankzij de krachtige elektromotor is er constant een hoog koppel beschikbaar zonder te schakelen. Los van de dalende actieradius, is dat dus ideaal om een aanhangwagen of caravan te trekken.

Sommige EV’s mogen dan weer geen aanhangwagen trekken, maar kunnen wel voorzien worden van een fietsenrek. Ga wel na of deze ook geschikt is voor zwaardere e-bikes of speed pedelecs.

4. Welke stekkers gebruikt de auto?

Momenteel gebruiken bijna alle EV’s de CCS-stekker voor snelladen. Oudere Japanse en Franse EV’s gebruikten de CHAdeMo-stekkers, voor dit soort auto’s heb je ook een aparte, minder vaak voorkomende CHAdeMO-snellaadpaal nodig. Er is geen koppelstuk om CSS naar CHAdeMo om te zetten of andersom. De (snel)laadpalen tegenwoordig zijn bijna allemaal voorzien van CCS-laders. Kies dus een model met deze CCS-aansluiting.

5. Wat is de staat van de batterij?

Bij nieuwe elektrische auto’s functioneert de batterij perfect, maar die veroudert gemiddeld enkele procenten per jaar. Veel snelladen of de batterij dikwijls leegrijden, is niet ideaal, het versnelt de degradatie. Bij een tweedehands elektrische auto is het dan ook belangrijk om de staat van de batterij te (laten) controleren. 

De State of Health (SoH) van een batterij is het percentage van de capaciteit van de batterij dat nog bruikbaar is.

Bijna alle constructeurs geven een garantie van 8 jaar of 160.000 km op de batterij. Deze dekt defecten en overmatige degradatie van de batterij, vanaf de ondergrens van 70% SoH. Goed nieuws, want die garantie wordt overgedragen op een volgende eigenaar.