Hoeveel bereik verliest een elektrische auto per jaar?

DE REDACTIE

/

/

Jaarlijks verliest uw wagen rijbereik, dat is helaas onvermijdelijk! Hoewel is aangetoond dat elektrische voertuigen (EV’s) aanzienlijk lagere gebruikskosten hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor, blijft de levensduur van de accu een twijfelachtige kwestie. Net zoals consumenten zich afvragen hoe lang batterijen meegaan, vragen fabrikanten zich vaak hetzelfde af.

De capaciteit van elke batterij gaat achteruit telkens als u hem oplaadt en ontlaadt , maar de snelheid waarmee het degradeert is een onbekende variabele.

Alles, van de laadgewoonten van de eigenaar tot de chemie van de cel zelf, heeft invloed op de maximale energieopslag van de batterij op lange termijn.

Hoewel er veel factoren in het spel zijn, zijn er vier belangrijke elementen die bijdragen tot de degradatie van accu’s in EV’s.

1. Snel opladen

Snelladen zelf veroorzaakt niet noodzakelijkerwijs een versnelde achteruitgang van de batterij, maar snelladen zorgt ervoor dat de batterij warm wordt en die warmte kan de interne componenten van de batterijcel beschadigen.

Deze schade aan de interne batterij-onderdelen leidt tot een afname van het aantal Li-ionen dat van de kathode naar de anode kan worden overgebracht. De mate van de degradatie van de batterij is echter niet zo hoog als vaak wordt gedacht.

Eerder dit decennium testte het Idaho National Laboratory vier Nissan Leafs uit 2012, waarvan er twee werden opgeladen met een 3,3 kW thuislader en de andere twee uitsluitend met 50 kW DC-snellaadstations. Na 64.000 km toonden de resultaten aan dat de op gelijkstroom (=snelladen) geladen Leaf’s slechts een degradatie van 3% vertoonden.

Er zijn met andere woorden andere factoren die een grotere rol spelen.

2. Omgevingstemperaturen

Koude temperaturen kunnen het opladen van een EV vertragen en het totale bereik tijdelijk beperken omdat de accu dan ook energie nodig heeft om zichzelf op te warmen. Warme temperaturen kunnen dan weer gunstig zijn om snel op te laden, maar langdurige blootstelling aan een zeer heet klimaat, kan de cellen ook beschadigen. Als uw auto lange tijd buiten blijft staan, kan u hem daarom best aangesloten laten, zodat hij de stroom kan gebruiken om de accu te conditioneren. Stel wel in dat uw wagen maximaal tot 80% oplaadt. Waarom dat zo is, kan u hier lezen.

3. Kilometerstand

Zoals elke andere oplaadbare lithium-ion batterij, zal de cel slijten naarmate de laadcycli toenemen. Tesla heeft aangegeven dat de maximale accucapaciteit van de Model S na meer dan 40.000 km ongeveer 5% achteruit gaat en dat er nog eens 5% verloren gaat na ongeveer 201.000 km.

Al is dat uiteraard ook afhankelijk van hoe u de batterij oplaadt en waar u met de wagen rijdt.

4. Tijd

In tegenstelling tot het aantal kilometers is het meestal de tijd die zijn tol eist van de batterijen, net zoals met die van uw smartphone trouwens.

In 2016 gaf Mark Larsen bijvoorbeeld aan dat zijn Nissan Leaf in acht jaar tijd ongeveer 35% van zijn batterijcapaciteit had verloren. Dit gaat over de eerste generatie van de Nissan Leaf, waarvan ondertussen bekend is dat hij onderhevig is aan ernstige slijtage.

Auto’s met vloeistofgekoelde batterijen zouden veel lagere degradatie percentages moeten hebben dan de luchtgekoelde Leaf van Mark.

Preventieve maatregelen

Om uw batterij in de best mogelijke conditie te houden, kan u rekening houden met deze tips:

  • Als uw wagen in de zomermaanden langere tijd stilstaat, probeer hem dan aangesloten te laten. Heeft u een Nissan Leaf van de eerste generatie of een andere EV zonder vloeistofgekoelde batterij, probeer deze dan op de warmste dagen in de schaduw te zetten.
  • Conditioneer uw EV 10 minuten voor het rijden bij warm weer. Dit voorkomt dat de batterij oververhit raakt, zelfs op de heetste zomerdagen.
  • Zoals gezegd is 50 kW DC niet zo slecht als de meeste mensen denken, maar als u in de stad verblijft, is AC-laden goedkoper en meestal handiger. In bovenstaande studie zijn ook geen laders van 100 of 150 kW opgenomen, die de meeste nieuwe EV’s nu ook aankunnen.
  • Vermijd dat uw EV onder de 10-20% resterende batterij komt. Alle EV’s hebben minder bruikbare batterijcapaciteit dan dit, maar het is beter om kritieke batterij zones te vermijden.

Zijn er EV’s die u moet vermijden?

Veel EV’s worden nog steeds geleverd met een batterij garantie van 8 jaar/160.000 km, die degradatie dekt als de batterijcapaciteit onder de 70% zakt. In het algemeen moet u dan ook voorzichtig zijn met oudere EV’s of EV’s met veel kilometers.

De batterijtechnologie is tegenwoordig veel geavanceerder dan tien jaar geleden, dus het is essentieel om daar rekening mee te houden. Soms is het beter om iets meer uit te geven aan een nieuwere gebruikte EV dan te betalen voor een batterijreparatie die buiten de garantie valt!