Volkswagen ID.7: de elektrische Passat

DE REDACTIE

/

/

Volkswagen trok op drie continenten tegelijk het doek van z’n nieuwste elektrische voertuig, de ID.7. Een mondiale presentatie voor een mondiaal voertuig… dat gerust grote afstanden kan afleggen!

De ID.7 krijgt immers een accu met 85 kWh nettocapaciteit, goed voor meer dan 700 km rijbereik (hoeveel exact zal de WLTP-test ons leren). Daarnaast is er nog een versie met een batterij van 77 kWh netto, nog altijd goed voor meer dan 600 elektrische kilometers. Prestaties die de ID.7 te danken heeft aan zijn uitstekende aerodynamica, met een Cx van 0,23. Ook vooruitgang op het vlak van batterijtechnologie en een efficiëntere elektromotor dragen bij aan de grote autonomie van deze bijna 5 meter lange elektrische berline. De ID.7 krijgt immers de nieuwe elektromotor van de Volkswagengroep, krachtiger (vermogen van 286 pk) en vooral efficiënter dan voorheen.

Vanbinnen wil de ID.7 dan weer gaan voor een meer premium uitstraling. Dat doet de Duitser dankzij vernieuwende technologie zoals een slimme Head Up Display. De ID.7 is de eerste Volkswagen die standaard is uitgerust met een head-updisplay met augmented reality. Daarmee biedt hij ook een volledig nieuwe cockpitlay-out, omdat de klassieke wijzerplaten overbodig geworden zijn. In de ID.7 maakt Volkswagen in de plaats daarvan gebruik van de combinatie van een klein instrumentenbord (ID. Display) en het head-updisplay.

Fysieke knoppen blijven uit

Daarnaast heeft de ID.7 een nieuw klimaatregelingssysteem met actieve ventilatieregeling: ‘slimme’ luchtroosters, Smart Air Vents genoemd, uitgerust met elektronisch gestuurde verticale en horizontale motoren, openen en sluiten automatisch en verdelen de lucht snel en met een grote reikwijdte in het interieur dankzij een schommelfunctie. Het panoramadak kan je dan weer elektronisch verduisteren.

Tot slot geven we nog even mee dat de ID.7 wel het concept van de andere elektrische Volkswagens blijft behouden en vasthoudt aan een minimum aan fysieke knoppen. Airco en radiovolume pas je dan weer aan met zogenaamde streelstrookjes onder het infotainmentscherm. Niet altijd praktisch, volgens veel bestuurders, benieuwd of ze in de volgende ID’s van de partij blijven.

De Volkswagen ID.7 komt in zijn berlinevorm eind dit jaar uit. Een jaar later krijgen we ook een shooting brake variant.