Wordt de Porsche Mission X de snelste e-sportwagen?

DE REDACTIE

/

/

Om zijn 75e verjaardag te vieren, heeft Porsche de Mission X conceptcar onthuld, een volledig elektrische supersportwagen. En het is zeer waarschijnlijk dat er een productieversie van deze auto zal komen.

Eerder dit jaar introduceerde Porsche de viering van zijn 75e verjaardag met de Vision 357, een conceptauto geïnspireerd op de 356 en aangedreven door verbrandingsmotoren. Als deel van de jubileumviering, kijkt het merk nu ook naar de conceptcar van de toekomst.

Sportwagen van de toekomst

De Mission X vertegenwoordigt de toekomstige supersportwagen van het Duitse merk, met een volledig elektrische motor. 

Terwijl de Mission X misschien alleen beschikbaar zal zijn voor een selecte groep mensen, heeft Porsche een ambitieus doel gesteld: de snelste productiewagen in de geschiedenis creëren op de Nürburgring. Hoewel het merk geen gedetailleerde technische specificaties vermeldt, wordt wel gesproken over een vermogen-gewichtsverhouding van ongeveer 1 kg/pk. Dit zou kunnen resulteren in een mogelijk vermogen van 1500 pk.

Batterij

Een andere opvallende belofte is dat de Mission X is uitgerust met een 900V-architectuur, waardoor hij in de helft van de tijd van de Taycan Turbo S kan worden opgeladen. De batterij bevindt zich in het midden, achter de stoelen, waardoor het grootste deel van het gewicht in het midden van de auto ligt en de auto zich gedraagt als een auto met een middenmotor.

Exterieur

De Mission X is een compacte hypercar met een lengte van 4,50 meter en een hoogte van niet meer dan 1,20 meter. De verhoudingen zijn vergelijkbaar met die van andere hypercars, met een korte, aflopende neus, een naar voren geplaatste cabine en een langgerekte achterkant.

De kenmerkende vierpuntige lichtsignatuur wordt opnieuw geïnterpreteerd met verticale koplampen die geïnspireerd zijn op historische racemodellen zoals de 906 en 908. Aan de achterkant lijkt de verlichtingsstrip te zweven, met daarin het monogram verwerkt. Het concept heeft ook een gemoderniseerd Porsche-embleem.

De auto is gespoten in een nieuwe kleur genaamd Rocket Metallic. Onder de gordellijn is satijnachtige koolstofvezel aangebracht. Het dak heeft een lichtgewicht glazen koepel op een structuur van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Via de vleugeldeuren heb je toegang tot de auto.

Interieur

Het interieur van de auto is geïnspireerd op de racewereld, met geïntegreerde zitschalen van CFRP en zespuntsgordels voor de veiligheid. Het stuurwiel is aan de bovenkant open, waardoor de instrumenten goed leesbaar zijn. De passagier kan een tijdmodule bekijken en er zijn verschillende camera’s aan boord geïntegreerd.

Porsche gaat elektrisch: 4 EV’s mét nieuw model!