Deze caravan kost je … 0 km autonomie!

DE REDACTIE

/

/

De caravan en de elektrische wagen, het blijft een moeilijk huwelijk. Wie een caravan aan z’n EV hangt – als hij die al mag trekken – mag zijn autonomie vaak door twee delen. Maar niet als je kiest voor deze Lightship L1.

Deze caravan werd ontwikkeld door ex-medewerkers van Tesla, Lucid en Rivian. De caravan heeft een eigen accupakket en een elektromotor waardoor hij zijn eigen gewicht voortbeweegt en jouw EV geen autonomie verliest.

Onderin deze Lightship ligt een accu van 80 kWh, ongeveer vergelijkbaar met de grootste accu die je in een VW ID.4 kan krijgen, en die goed is voor een actieradius van zo’n 480 km. Bovendien is deze caravan zeer aerodynamisch. Dat heeft Lightship bereikt door de L1 te ontwikkelen aan de hand van windtunneltests. Binnenin krijg je een zithoek (die je kan omvormen tot slaapkamer), een badkamertje en een keuken. Zonnepanelen zorgen er dan weer voor dat je zo weinig mogelijk energie verbruikt eens je kamp opslaat.

Grote caravan… grote prijs!

De caravan heeft bovendien enkele troeven achter de hand: Als je gaat rijden, kun je de caravan inklappen voor minder luchtweerstand. Het bovenste deel schuift dan over het onderste deel, net als een broodtrommeltje. Hierdoor is de caravan zo’n 3 meter groot in campingstand, maar slechts 2,1 wanneer je rijdt. De andere afmetingen zijn 8,6 meter lang en 2,6 meter breed. Serieuze afmetingen dus, en daar hoort ook een serieuze prijs bij. Je kan de Lightship nu reserveren voor 500 euro, wanneer het bedrijf overgaat tot productie komt daar nog eens 120.000 euro bij.

Waarom hebben niet alle elektrische wagens een trekhaak?