Ford neemt patent voor back-up batterij op dak van een EV

DE REDACTIE

/

/

Ford heeft een interessant patent aangevraagd voor een grote back-up batterij die op het dak gemonteerd kan worden en dus de batterij van een EV kan bijladen in gebieden zonder laadstations. Het patent toont een SUV met een dakdrager waarop een soort dakkoffer is bevestigd, met een oplaadkabel aan de achterkant. Hiermee functioneert het als een back-up batterij voor het opladen van een EV, vergelijkbaar met het opladen van een smartphone. De back-up batterij kan worden geïnstalleerd voor een reis met beperkte laadmogelijkheden en weer worden verwijderd bij terugkomst. Ford benadrukt dat de back-up batterij via een kabelset kan worden aangesloten op het voertuig.

De op het dak gemonteerde back-up batterij heeft luchtkanalen aan beide zijden om de koeling van de cellen te verbeteren. Ook kunnen op afstand bedienbare kleppen worden gesloten om water, kou of zand buiten te houden en de batterijen te beschermen. De behuizing is voorzien van een deksel en een lade met polyurethaanschuim voor het beheer van thermische energieniveaus en om de binnenkant koel te houden.

Interessant is dat de op het dak gemonteerde back-up batterij draadloos kan communiceren met het voertuig om het opladen van de EV-batterij te regelen. Dit betekent dat de stroomoverdracht naadloos kan verlopen zonder tussenkomst van de bestuurder.

Het concept zou een mogelijke oplossing bieden voor off-road rijden met een EV, maar het gewicht van zo’n batterij roept wel vragen op. Lithium-ion batterijen zijn zwaar en voertuigen met een hoog gewicht zouden de neiging kunnen hebben om te kantelen, vooral bij hoge snelheden. Dit zou betekenen dat er dus verder gereden kan worden, maar da wel langzamer…

Meer over Ford?