Is de batterij van een EV veilig als deze betrokken is bij een kleine aanrijding?

DE REDACTIE

/

/

Metis Engineering heeft onlangs batterijsensortechnologie geïntroduceerd met als doel het verminderen van het onnodig afdanken van elektrische voertuigen. Door middel van deze geavanceerde technologie willen ze tweedehandse EV-markten stimuleren en de problemen rond doorverkoopwaarde en verzekeringspremies aanpakken.

Toestand van de batterij beoordelen

Met de nieuwe batterijsensortechnologie kunnenn ze de toestand van de batterij beoordelen, zelfs na een kleine aanrijding. Hierdoor krijgen elektrische voertuigen een betere kans in de tweedehandse markt, terwijl eigenaren kunnen profiteren van een verbeterde doorverkoopwaarde en wellicht gunstigere verzekeringspremies.

Deze innovatieve benadering opent mogelijkheden voor een meer duurzame toekomst, waarin elektrische voertuigen langer in gebruik blijven en een positieve bijdrage kunnen leveren aan het milieu. Metis Engineering toont aan dat technologische vooruitgang en verantwoordelijkheid in de auto-industrie hand in hand kunnen gaan om positieve veranderingen te bewerkstelligen.

Bij een kleine botsing wordt een elektrisch voertuig soms als total loss beschouwd omdat verzekeringsmaatschappijen niet kunnen garanderen dat er geen schade is aan de batterij. Deze onzekerheid vergroot de kosten van verzekeringspremies en draagt bij aan het groeiende probleem van afval in de auto-industrie. De technologie kan ook de staat van de batterij van een tweedehands EV controleren.

Cell Guard

De oplossing komt in de vorm van “Cell Guard,” een innovatieve batterijsensor ontwikkeld door Metis Engineering. Deze unieke sensor is in staat om de gezondheid van het accupakket van een voertuig te beoordelen, zelfs nadat het betrokken is geweest bij een ongeval. Dit betekent dat EV’s niet langer onnodig worden afgedankt bij kleine aanrijdingen, wat een positief effect heeft op zowel de kosten als het milieu.

Hoe werkt het?

Cell Guard verzamelt gegevens over de staat van een lithium-ion batterijpakket door schokgegevens via een configureerbare CAN-interface naar een regeleenheid, zoals de ECU van het voertuig, te sturen. Deze waardevolle informatie helpt niet alleen de verzekeringsbranche om betere beslissingen te nemen, maar geeft ook consumenten de mogelijkheid om weloverwogen keuzes te maken bij de aankoop van een tweedehands EV.

Metis Engineering benadrukt dat het identificeren van het risico van een slechte gezondheid van EV-batterijen een cruciale barrière is voor de groei van de tweedehands elektrische voertuigenmarkt. Door inzicht te bieden in de staat van de batterij, kunnen consumenten en verzekeraars nu geïnformeerde beslissingen nemen en de onzekerheid rond kleine aanrijdingsschade minimaliseren.

Cell Guard gaat verder dan de battery check

Bovendien gaat de functionaliteit van Cell Guard verder dan het beoordelen van de batterijgezondheid. Het is ook in staat om celontluchting te detecteren, wat een vroeg teken is van een mogelijk catastrofale storing van de batterij. Dit vermindert het risico op thermische runaway aanzienlijk, wat een belangrijke veiligheidsmaatregel is.

In vergelijking met de huidige batterijcelbewakingssystemen, die meestal alleen temperatuur- en spanningssensoren bieden, biedt Cell Guard een breed scala aan monitoringmogelijkheden. Het bewaakt omgevingsparameters zoals vluchtige organische stoffen (VOC’s), drukverandering, vochtigheid en dauwpunt om ervoor te zorgen dat de batterij altijd onder optimale omstandigheden blijft functioneren.

Metis Engineering’s geavanceerde sensoren worden momenteel met succes gebruikt in diverse toepassingen, waaronder Bloodhound LSR, Brompton fietsen, hoogwaardige elektrische vliegtuigen, Formule E en World Rally Championship, energieopslagsystemen en autonome voertuigen.

Lees ook:
Paspoort voor de batterij van een EV vanaf 2026
Europa kondigt nieuwe regels aan voor batterijen in elektrische voertuigen
5 feiten over EV-batterijen