Is snelladen slecht voor uw batterij?

DE REDACTIE

/

/

Hoewel onderzoek aantoont dat frequent snelladen met gelijkstroom (DC) de batterij iets sneller kan laten slijten dan wisselstroom (AC) laden, is het effect op de batterijgezondheid zeer minimaal. In feite leidt gelijkstroomladen gemiddeld slechts tot een verwaarloosbare afname van de batterijprestaties, met slechts 0,1 procent. Het zorgvuldig omgaan met uw batterij heeft meer te maken met temperatuurbeheer dan met iets anders, omdat lithium-ion (Li-ion) batterijen gevoelig zijn voor hoge temperaturen. Gelukkig beschikken de meeste moderne EV’s over geïntegreerde temperatuurbeheersystemen die de batterij beschermen, zelfs tijdens snelladen.

Range anxiety en de levensduur van de batterij

Hoewel elektrische voertuigen steeds populairder worden, zijn veel bestuurders nog terughoudend omdat ze zich zorgen maken over de betrouwbaarheid van het bereik en de levensduur van de batterij. Een specifieke bezorgdheid is de invloed van snelladen op de batterijdegradatie – een begrijpelijke zorg, gezien de waarschuwingen van fabrikanten zoals Kia en Tesla over matig gebruik van snelladen bij sommige van hun modellen. Maar wat is eigenlijk het effect van snelladen op uw batterij en heeft het invloed op de gezondheid ervan? Hieronder leggen we uit hoe snelladen werkt en of het veilig is om te gebruiken voor uw EV.

Wat is snelladen?

Voordat we ingaan op de veiligheid van snelladen voor je EV, is het belangrijk om te begrijpen wat snelladen precies inhoudt. Snelladen, ook wel bekend als niveau 3 of gelijkstroomlading, verwijst naar de snelste beschikbare laadstations die je EV in enkele minuten kunnen opladen in plaats van uren.

Het vermogen van snelladers varieert afhankelijk van het laadstation, maar ze kunnen 7 tot 50 keer meer vermogen leveren dan gewone wisselstroomlaadstations. Dit hoge vermogen maakt het mogelijk om een EV snel op te laden, maar het genereert ook aanzienlijke warmte en kan de batterij belasten.

Wat is het verschil tussen AC en DC-laden?

De impact van snelladen op de batterij

Sommige studies, zoals het onderzoek van Geotabs uit 2020, toonden aan dat gedurende twee jaar meer dan drie keer per maand snelladen de batterijdegradatie met 0,1 procent verhoogde in vergelijking met bestuurders die nooit snelladen gebruikten. Een ander onderzoek van het Idaho National Laboratory (INL) testte twee paar Nissan Leafs, die gedurende een jaar tweemaal per dag werden opgeladen, waarbij het ene paar alleen het gewone AC-laden gebruikte en het andere uitsluitend DC-snelladen. Na bijna 85.000 kilometer op de weg verloor het paar dat alleen met snelladers werd opgeladen 27 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit, terwijl het paar dat met wisselstroom werd opgeladen 23 procent van zijn oorspronkelijke batterijcapaciteit verloor. Uit beide onderzoeken blijkt dat regelmatig snelladen de gezondheid van de batterij meer aantast dan AC-laden, maar de impact blijft vrij klein, vooral wanneer men bedenkt dat de omstandigheden in het echte leven minder veeleisend zijn voor de batterij dan deze gecontroleerde tests.

Moet u snelladen?

Snelladen kan handig zijn voor snelle oplaadbehoeften onderweg. Maar in werkelijkheid zul je waarschijnlijk merken dat gewoon AC-laden voldoende is voor je dagelijkse behoeften.
Zelfs met niveau 2 opladen, het langzaamste type opladen, kan een gemiddelde EV volledig worden opgeladen in minder dan 8 uur. Dit is meestal meer dan voldoende tijd om je auto ‘s nachts op te laden en klaar te maken voor de volgende dag.

Het is belangrijk op te merken dat gelijkstroom-snelladers omvangrijker zijn, duur om te installeren en een hogere spanning vereisen om te werken. Daarom zijn ze alleen beschikbaar op bepaalde locaties, zoals specifieke snellaadstations. Bovendien zijn de kosten voor het gebruik van gelijkstroom-snelladers vaak hoger dan die van openbare wisselstroomlaadstations.

Het is aan te raden om je laadopties te evalueren op basis van je individuele behoeften en routines. Voor de meeste dagelijkse ritten is het gebruik van een regulier wisselstroomlaadstation voldoende om je EV op te laden. Als je echter regelmatig lange reizen maakt of een snelle laadbehoefte hebt, kan het de moeite waard zijn om te overwegen waar en wanneer je toegang hebt tot gelijkstroom-snelladers.

Bij het maken van je keuze is het ook handig om rekening te houden met factoren zoals laadtijd, beschikbaarheid en kosten. Raadpleeg de laadinfrastructuur in jouw regio en bekijk de opties die het beste bij jouw behoeften passen.

Waar kan je in België snelladen?

Onthoud dat het raadplegen van de specifieke aanbevelingen van de fabrikant en het volgen van de beste laadpraktijken cruciaal zijn voor een optimale batterijprestatie en levensduur van je elektrische auto.

De vooruitgang in snelladen

Moderne batterijen zijn specifiek ontworpen om snel opgeladen te worden en beschikken over geïntegreerde koelsystemen die de hogere vermogensbelasting van snelladen kunnen verwerken.

Deze ontwikkeling is niet alleen van belang voor snelladen, maar ook voor het omgaan met extreme weersomstandigheden. Het is namelijk bekend dat EV-batterijen gevoelig zijn voor zeer koude of zeer warme temperaturen. Optimaal functioneert een EV-batterij binnen een beperkt temperatuurbereik van 25 tot 45°C. Dankzij geavanceerde temperatuurbeheersystemen kan uw auto blijven werken en opladen, zelfs bij lage of hoge temperaturen. Het is echter mogelijk dat de oplaadtijd wordt verlengd wanneer de temperatuur buiten het optimale bereik ligt.

Deze technologische vooruitgang biedt een geruststellende garantie dat uw EV kan blijven presteren, zelfs onder uitdagende omstandigheden. Bovendien draagt het bij aan het minimaliseren van de laadtijd, waardoor u efficiënter kunt genieten van uw elektrische rijervaring.

Tips voor snelladen

Snelladen blijft een essentieel aspect van de elektrische mobiliteit en biedt u de mogelijkheid om praktisch langeafstandsreizen te maken met uw EV. Zoals eerder besproken, heeft snelladen geen significante invloed op de capaciteit of gezondheid van uw batterij. Toch zijn er enkele tips die u kunt volgen om de impact op uw batterij te minimaliseren.

Beginnend met warme dagen, is het raadzaam om snelladen te vermijden. Mocht het toch nodig zijn, probeer het dan in de schaduw te doen om oververhitting van de batterij te voorkomen. Hoewel opladen bij koud weer de batterij niet zal beschadigen, moet u rekening houden met langzamere oplaadsnelheden en langere oplaadtijden. Het batterijbeheersysteem (BMS) van uw auto zal het vermogen verminderen om het opladen te optimaliseren en de batterij te beschermen tegen koude temperaturen.

Als algemene beste praktijk voor lithium-ion (Li-ion) batterijen wordt aanbevolen om ze opgeladen te houden tussen 20 en 80 procent. Het is namelijk bekend dat extreem lage of hoge laadniveaus de batterij in de loop van de tijd kunnen beschadigen. Voor dagelijks gebruik kunt u overwegen om uw EV op te laden tot 80 procent, en alleen volledig op te laden voor langeafstandsritten indien nodig.

Door deze richtlijnen te volgen, kunt u de levensduur van uw batterij optimaliseren en ervoor zorgen dat deze gezond en efficiënt blijft werken. Raadpleeg altijd de handleiding van uw voertuig voor specifieke laadadviezen en overweeg het gebruik van slimme laadoplossingen om uw laadproces verder te optimaliseren.

Waarom laad je een EV best maximaal tot 80% op?

EV-batterijen: veroudering en capaciteitsverlies

EV-batterijen ondergaan veroudering na verloop van tijd en ervaren een zekere mate van capaciteitsverlies. Gelukkig is het verlies aan capaciteit minimaal, met een gemiddelde van slechts 2,3 procent per jaar. Dit betekent dat het onwaarschijnlijk is dat u de impact van deze veroudering zult opmerken tijdens uw dagelijks gebruik van de EV.

Hoewel snelladen de snelheid van capaciteitsverlies iets kan verhogen, is het verschil minimaal. Bij snelladen gaat er slechts 0,1 procent meer capaciteit verloren dan bij regulier laden.

Alles over het gewicht van een EV-batterij