Mercedes EQG krijgt revolutionaire batterijtechnologie

DE REDACTIE

/

/

De EQG wordt de eerste EV die op silicium gebaseerde anodes gebruikt, die de actieradius drastisch verhogen en de oplaadtijd verkorten.

De nieuwe Mercedes EQG zal de eerste EV zijn die anodes op basis van silicium gebruikt, die zullen worden geleverd door het in Californië gevestigde bedrijf Sila Nanotechnologies. Het batterijmateriaal “Titan Silicon” wordt al enkele jaren ontwikkeld en is nu eindelijk commercieel beschikbaar, en Mercedes is de eerste autofabrikant is die het ontvangt.

Sila beweert dat Titan Silicon de “eerste veilige en schone volledige grafietanode is die op grote schaal kan worden gebruikt om de prestaties van EV’s drastisch te verbeteren”.

Wat betekent dit in werkelijkheid?

Een actieradiusverhoging van ongeveer 20% ten opzichte van bestaande batterijtechnologie, evenals aanzienlijk verbeterde laadsnelheden. Bovendien is Sila’s batterijmateriaal beter voor het milieu. Tijdens de productiefase genereert Titan Silicium 50% tot 75% minder CO2 per kWh dan grafiet en zou het ook 10 keer meer lading opslaan dan grafiet.

Sila wil dat zijn Titan Silicon-materiaal tegen 2028 1 miljoen EV’s aandrijft, beginnen doen ze met de EQG, die eind 2024 op de markt komt.

De EQG in cijfers

Naast een gigantisch vermogen, zou de EQG naar verwachting een bereik hebben van meer dan 480 km. Hij zal waarschijnlijk een chassis delen met de G-Wagon op brandstof, die later dit jaar een facelift krijgt. Het interieur en het algemene design van de EQG zal naar verwachting ook vrijwel identiek zijn aan de gewone G-Klasse, op een paar elementen na die hem zullen onderscheiden als EV.

Op de effectieve prijs van de EQG is het moeten we helaas nog even wachten.