Mijn EV laadt traag, wat is het probleem?

DE REDACTIE

/

/

De laadtijden voor elektrische auto’s zijn niet altijd zo duidelijk als je zou hopen. Zo komt het werkelijke vermogen van een laadstation niet altijd overeen met het maximaal geadverteerde vermogen. Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom uw EV niet zo snel oplaadt als aangegeven.

Ondanks de indrukwekkende groei van EV’s hebben bestuurders nog steeds veel twijfels en aarzelingen, vooral over batterijen en opladen. Uit onderzoek van Ipsos bleek zelfs dat oplaadtijden en de duur van de batterij een primaire zorg is voor 43% van de EV-rijders. Een van de meest voorkomende onzekerheden is hoe lang het duurt om een EV op te laden en waarom u niet altijd de snelheid krijgt die bij het laadstation wordt geadverteerd.
De werkelijke oplaadtijden voor elektrische auto’s zijn- immers afhankelijk van een reeks factoren die kunnen worden beïnvloed door uw auto, de laadpaal, uw rijgedrag en zelfs de weersomstandigheden.
Over het algemeen wordt een tragere laadtijd veroorzaakt door één of meerdere van deze zes factoren:

  1. Maximale laadcapaciteit vs. maximaal vermogen
  2. Laadstatus
  3. Gelijktijdig opladen
  4. Temperatuur van de batterij
  5. In de auto zitten tijdens het opladen
  6. Gezondheid van de batterij

1. Maximale laadcapaciteit vs. maximaal vermogen

Veruit de meest voorkomende reden waarom je EV niet zo snel oplaadt als je verwacht, is een beperking van de laadcapaciteit of het vermogen dat een laadpaal kan leveren. Met andere woorden: ofwel is je auto niet uitgerust om de maximale belasting van een laadstation aan te kunnen, ofwel is het maximale vermogen van de lader lager dan het maximale vermogen dat je auto aankan.
Wat was ook weer het verschil tussen kW en kWh?
Een laadpaal zal dus altijd het maximale vermogen geven dat uw wagen op dat moment kan accepteren.

2. Laadstatus van de batterij

De laadcapaciteit en het vermogen van een laadpaal zijn niet de enige factoren die de laadtijd beïnvloeden, een andere belangrijke factor is de laadtoestand (of SoC/State of Charge). Eenvoudig gezegd, verwijst SoC naar de hoeveelheid energie die uw auto op dat moment bevat of, met andere woorden, het batterijpercentage van uw auto.

In tegenstelling tot auto’s op benzine of diesel, die met dezelfde snelheid tanken ongeacht hoe vol de brandstoftank is, laden de lithium-ion batterijen in EV’s niet met dezelfde snelheid op. De laadsnelheid is afhankelijk van hoe vol de batterij is.

In feite kunnen EV-batterijen veel sneller opladen bij een lager laadniveau (bijvoorbeeld 20%) dan bij een hoger niveau (bijvoorbeeld 80%). Daarom kan een EV vaak vrij snel opladen van 0 tot 80 procent, maar duurt het relatief langer om van 80 tot 100 procent op te laden. Vergelijk het met een glas cola dat je inschenkt: in het begin doe je dat snel, naar het einde toe trager zodat het glas niet overschuimt of overloopt. Dit mechanisme beschermt uw batterij ook tegen oververhitting en helpt het de levensduur ervan te behouden.

De meeste fabrikanten raden sowieso af om hun EV’s regelmatig boven de 80 procent op te laden, dus u zou deze lagere snelheid niet moeten ervaren bij het dagelijks opladen.

3. Gelijktijdig opladen

Een andere factor die de laadtijd kan verlengen, is de bezetting van de laadpaal. Soms staan meerdere EV’s aan hetzelfde laadstation en zijn ze aangesloten op dezelfde stroombron. Hoewel niet elk laadstation gelijktijdig opladen toestaat, zullen de stations die dat wel doen hun stroom moeten delen met meerdere voertuigen.

Zelfs als de laadpalen gescheiden zijn, kunnen ze toch één stroombron delen, wat betekent dat het vermogen van elke laadpaal afneemt naarmate de bezetting van de laadinfrastructuur toeneemt. Dit is vaak het geval voor snelladers, waar twee eenheden dezelfde transformator kunnen delen, wat betekent dat het maximale vermogen wordt gehalveerd als beide in gebruik zijn.

Daarom is het bij openbaar opladen altijd de moeite waard het station te kiezen waar zo min mogelijk of geen andere voertuigen zijn aangesloten, zodat u de hoogst mogelijke snelheid krijgt.

4. Batterijtemperatuur

Externe factoren, zoals de temperatuur, zijn ook van invloed op de snelheid waarmee een EV wordt opgeladen. Dat komt omdat batterijen, ook die in EV’s, ontworpen zijn om het best te werken in een ideaal temperatuurvenster, dat rond de 21°C ligt. Wanneer de temperatuur aanzienlijk lager of hoger wordt, kan de batterij beschadigd raken en de capaciteit ervan afnemen.

Batterijbeheersysteem

Om dit te voorkomen, zijn EV-batterijen uitgerust met een batterijbeheersysteem (BMS), dat de werking van de batterij controleert en het laadvermogen aanpast. Wanneer de temperatuur buiten het optimale bereik komt, kan het BMS de laadsnelheid verlagen om de batterij niet te beschadigen.

Bij extreme temperaturen kan het opladen ook trager verlopen omdat een deel van de energie wordt gebruikt om de batterij te verwarmen of af te koelen om deze op een optimale temperatuur te brengen. Hierdoor verloopt het opladen iets minder efficiënt dan bij zacht weer.

Het verwarmen van de batterij, bijvoorbeeld door de auto voor te verwarmen, kan het opladen in deze situatie versnellen. Warm weer heeft dan weer niet dezelfde impact op het bereik als koud weer, maar ook hier kan je laadvermogen dalen. Het belangrijkste gevolg van warm weer is oververhitting van de batterij, bovenop de warmte die de batterij al genereert bij het voeden van de auto, wat betekent dat je EV trager zal laden om dit te voorkomen.

Het is goed om te weten dat de invloed van de temperatuur op de oplaadtijd per voertuig verschilt, dus het is de moeite waard om de specifieke kenmerken van uw auto te controleren.

5. In de auto zitten tijdens het opladen

Hoewel u natuurlijk niet kunt rijden terwijl de auto is aangesloten, kan u natuurlijk wel energie verbruiken. Het gebruik van verwarming of airconditioning, muziek luisteren, in sommige EV’s is het zelfs mogelijk om te gamen of films te kijken. Maar uiteraard verbruiken deze functies energie, waardoor de oplaadtijd toeneemt.

6. Gezondheid van de batterij

Batterijen van EV’s gaan veel langer mee dan mensen denken. Met een levensduur van ongeveer 15 à 20 jaar gaan ze vaak zelfs langer mee dan het voertuig waarin ze zitten. Batterijen verouderen echter wel en verliezen daarbij een deel van hun capaciteit. Naarmate ze ouder worden, neemt ook de weerstand in de batterijen toe. Dit betekent dat het vermogen dat ze kunnen opnemen vermindert, waardoor het opladen langzamer gaat.

EV-batterijen zijn vaak ontworpen met een overcapaciteit om als buffer te dienen tegen veroudering. Daarom is het waarschijnlijk dat de afname in capaciteit, en de bijbehorende toename in oplaadtijd, in de meeste gevallen nauwelijks merkbaar zal zijn.

Hoewel de levensduur van de batterij en de oplaadtijd tot de belangrijkste zorgen van toekomstige EV-bestuurders behoren, zijn er nog veel andere vragen en onzekerheden rond elektrische mobiliteit. Bijvoorbeeld, hoe werkt thuis opladen? Hoe kan ik mijn EV onderweg opladen? Welke kabel moet ik gebruiken?

Welke factoren bepalen de laadsnelheid van een EV?