Polestar 4: grote batterij, groot vermogen… maar geen achterruit!

DE REDACTIE

/

/

Na de Polestar 3 eind vorig jaar werd onlangs de Polestar 4 aan de wereld voorgesteld. Een SUV coupé die trouw blijft aan de identiteit van Polestar, maar toch een grote nieuwigheid introduceert.

De Polestar 4 doet het immers zonder achterruit. In plaats van een traditionele achteruitkijkspiegel heeft Polestar 4 een high-definition scherm dat een real-time beeld weergeeft van een op het dak gemonteerde achteruitrijcamera. Hierdoor kan het design van de wagen anders, waardoor het coupédak voor minder compromissen qua binnenruimte moet zorgen. Het panoramadak kan dan weer elektronisch verduisterd worden.

Van bij de start zijn er twee versies van Polestar 4 beschikbaar, eentje met één, eentje met twee motoren. Beide versies met groot bereik zijn voorzien van een 102 kWh batterij. De Long range Dual- motor heeft een vermogen van 544 pk, 686 Nm en een actieradius van maximaal 560 km WLTP. Bovendien kan de wagen zijn elektrische motor vooraan uitschakelen wanneer die niet nodig is, om zo de actieradius en de efficiëntie van de wagen te maximaliseren. De versie met ‘Long range Single’-motor beschikt over een motor met 272 pk en 343 Nm achteraan, met een voorlopige actieradiusdoelstelling tot 600 km WLTP.

Vehicle to grid

Vanbinnen zien we de gekende Polestar-kenmerken, onder meer met een infotainmentscherm dat draait op softwaire van Android. Polestar heeft trouwens een monomateriaalbenadering, wat betekent dat alle lagen van bepaalde onderdelen van hetzelfde materiaal zijn vervaardigd. Dat maakt een later hergebruik natuurlijk een pak makkelijker. Recyclage is immers belangrijk voor het Zweeds-Chinese merk. Een voorbeeld daarvan is de bekleding, die bestaat volledig uit gerecycleerde stoffen en diervriendelijk nappaleder.

De laadklep van Polestar 4 is gemotoriseerd en laden tot 200 kW DC en 22 kW AC is inbegrepen bij alle versies. Daarnaast biedt de Polestar 4 de mogelijkheid om bi-directioneel op te laden, met V2L-mogelijkheid (Vehicle-to-load), waardoor externe apparaten stroom kunnen onttrekken aan de wagen.

Wat is het verschil tussen V2G en V2H?