Vernieuwde Volvo C40 en XC40 rijden gemiddeld 10% verder

DE REDACTIE

/

/

De Volvo XC40 en C40 krijgen een nieuwe versie. Eentje die vooral focust op de elektrische rijkwaliteiten, met een vernieuwde batterij en achterwiel- in plaats van voorwielaandrijving bij de basismodellen.

En die veranderingen leveren op! Volvo communiceerde onlangs de officiële autonomiecijfers voor de verschillende varianten van haar kleinste – en tot de komst van de EX90 later dit jaar enige – elektrische modellen.

Voor de Volvo C40 Pure Electric kunnen we volgende cijfers voorleggen (in vergelijking met de eerste resultaten):

  • Recharge Extended Range Core = + 9 %
  • Recharge Extended Range Plus = + 9 %
  • Recharge Extended Range Ultimate = + 9,2 %
  • Recharge Twin Plus = + 8,3 %
  • Recharge Twin Ultimate = + 8,3 %

Voor de Volvo XC40 Pure Electric kunnen we volgende cijfers voorleggen (in vergelijking met de eerste resultaten):

  • Recharge Extended Range Core = + 11,2 %
  • Recharge Extended Range Plus = + 11,5 %
  • Recharge Extended Range Ultimate = + 11,6 %
  • Recharge Twin Plus = + 7 %
  • Recharge Twin Ultimate = + 7,2 %

Gemiddeld kunnen we stellen dat de elektrische Zweden zo’n 10% verder rijden. Vooral de versies met één enkele motor zien hun rijbereik toenemen. De achterwielaandrijving – Volvo waagt er zich voor het eerst in 25 jaar aan – doet z’n werk. Zeker als je weet dat de officiële cijfers nog beter zijn dan wat Volvo begin dit jaar verwachtte van z’n stekkerviking. Ook het snelladen gaat trouwens beter dan voorheen, met 135 kW maximumvermogen in de versies met kleine accu en zo’n 205 kW in de varianten met grote batterij.