Waarom hebben niet alle elektrische wagens een trekhaak?

DE REDACTIE

/

/

Met de remorque naar het containerpark, op stap met het fietsenrek of met de caravan een weekendje weg: er zijn heel wat situaties waarin je handig gebruik kan maken van de trekhaak van je auto. Bij veel EV’s ontbreekt die echter. Maar waarom?

Er zijn heel wat verschillende redenen waarom een EV geen trekhaak heeft. Voor sommigen heeft dat met de positionering van het accupakket te maken: ligt dat in de koffer, dan kan dat gevaarlijke situaties met zich meebrengen. De trekhaak kan bij een ongeval immers in de batterij geduwd worden, wat zelfs tot een explosie kan leiden.

Bij de nieuwste generatie EV’s, met de batterij in de vloer, is dit echter veel minder het geval. Waarom er dan wel geopteerd wordt om geen trekhaak te voorzien? Dat heeft voor een groot stuk met autonomie te maken. Het rijbereik van een elektrische wagen vermindert fors wanneer je een gewicht trekt, zeker iets zwaars zoals een caravan. Wanneer bij een EV met 300 km realistische autonomie nog zo’n 150 km overblijft, kan je je vaak afvragen of het sop nog wel de kool waard is.

Bovendien speelt ook het gewicht van elektrische wagens mee. Deze zijn immers over het algemeen zwaarder dan een wagen met brandstofmotor, waardoor je in de problemen kan komen voor wie enkel een rijbewijs B heeft. Je mag dan immers maximaal een voertuig van 3,5 ton besturen. En bij een zwaar voertuig, kan je al eens voor dilemma’s komen te staan. Want hoewel de elektrische pick-up Ford F150 Lighting zo’n 4 ton mag slepen, kan een bestuurder met enkel een rijbewijs B dankzij het flinke gewicht van 3 ton… slechts 500 kilo meenemen, passagiers inbegrepen!

Welke EV’s kunnen veel gewicht trekken?

De – voorlopig althans – niet in Europa gecommercialiseerde Ford is zowat de kampioen van het trekgewicht, maar hij is niet de enige. Heel wat EV’s kunnen momenteel op z’n minst een fietsenrek meenemen. Een aantal onder hen zelfs flink wat meer. 

De BMW iX sleept bijvoorbeeld 2,5 ton. De Tesla Model X blijft net achter met 2,3 ton. De tweeling Volvo EX90 – Polestar 3 geraakt aan 2,2 ton en ook de Audi Q8 e-tron en verschillende Mercedessen (onder meer EQC, EQE SUV en zelfs de EQA) geraken aan 1,8 ton, eveneens de categorie van de Kia EV6, althans als je voor de sportieve GT kiest. Een trapje lager, bij 1,6 ton, vinden we zelfs een kleinere wagen als de smart #1 naast onder meer de Tesla Model Y en de BMW i4. De strafste Ford Mustang Mach-E (vierwielaandrijving, grote batterij) en Nissan Ariya slepen maximaal 1,5 ton.

Maar opnieuw waarschuwen we hier: de combinatie voertuig + inzittenden + eventuele bagage + trekgewicht moet onder de 3,5 ton blijven voor wie enkel over een rijbewijs B beschikt, ook al is je wagen in staat tot grotere krachttoeren…