Wat is het verschil tussen AC en DC-laden?

DE REDACTIE

/

/

Liefhebbers van de zwaardere gitaarmuziek zijn al vertrouwd met AC/DC, de andere bestuurders van EV’s krijgen nu pas voor het eerst te maken met dit letterwoord. Toch weet je beter wat het betekent, want zo kan je je laadsessie omvormen van een langdradig deuntje naar pure Rock ’n Roll! 

Over het verschil tussen AC en DC-laden, kunnen we eigenlijk kort zijn: AC-laden betekent dat je laadt op wisselstroom, zoals de stroom die in je huis wordt gebruikt. Bij DC-laden maak je gebruik van gelijkstroom, die rechtstreeks in je batterij wordt geïnjecteerd. Laden gaat hierdoor veel sneller, wat meteen een synoniem van DC-laden verklaart: snelladen!

Wat is AC-laden?

De elektriciteit die bij jou thuis binnenkomt, noemt men wisselstroom. Deze is eenvoudig te vervoeren en wordt omgezet naar laagspanning, waardoor er 230 volt uit het stopcontact komt. Het probleem bij een EV is dat zijn batterij eigenlijk enkel gelijkstroom lust. Daarom ben je afhankelijk van de converter, de omvormer, in je wagen om de auto op te laden. Deze zet wisselstroom om naar gelijkstroom om de batterij te vullen.

Door dit “tussenstuk” haal je aan een AC-lader nooit hoge laadsnelheden. Een vermogen van 7,6 kW is zowat de standaard, de beste wagens halen zo’n 22 kW… indien je laadpaal en elektriciteitsnet hiervoor ingesteld zijn. Anderzijds heeft AC-laden ook heel wat voordelen: het is goedkoper dan snelladen (zowel de stroomprijs als de kost van de installatie), het kan bij jou thuis en vooral: het is beter voor je batterij. Een snellaadcyclus kent immers een grote piek, bij AC-laden blijft de laadcurve vlakker. Dit is beter voor de levensduur van je accu, omdat deze minder fel opwarmt en dus ook minder kans heeft om oververhit te geraken. 

Wat is DC-laden?

FastNed, Ionity, de Tesla Superchargers: snellaadstations schieten als paddenstoelen uit de grond. Bij DC-laden zit de converter waar we hierboven over spraken reeds in de installatie. Je kan met andere woorden de stroom rechtstreeks injecteren in de accu. Hierdoor halen DC-laders een veel hoger laadvermogen, tot 300 kW! Althans, als je wagen die vermogens aankan.

Het resultaat is dat je in tien tot twintig minuten vaak meer dan de helft van je batterij kan volladen. Al zijn er natuurlijk ook negatieve punten: snelladen is duurder en meer belastend voor je batterij. Daarnaast heb je niet op elke hoek van de straat een snellader. Beperk het gebruik met andere woorden voor noodzakelijke situaties.

Bovendien vertelden we hierboven al dat de laadcyclus van een DC-lader echt met een piek verloopt. Hierdoor laadt de wagen niet snel meer op eens de batterij 80% vol is. Dit is dan ook een tip eens je op vakantie vertrekt met een EV: houd de batterij tussen 20 en 80% en stop indien nodig een keertje extra om te laden. Je staat misschien een keertje extra stil, maar de totale tijd aan de laadpaal zal een stuk lager liggen!

Wat is het verschil tussen kW en kWh, bij EV’s?

Wat is het verschil tussen V2X, V2G, V2H en V2B?