Zijn V2G en V2H veilig voor de batterij?

DE REDACTIE

/

/

Een batterij verzorgen is belangrijk bij alle producten met een accu, maar vooral bij EV’s. Het is begrijpelijk dat bestuurders willen dat hun voertuig vele jaren meegaat, en een cruciaal aspect daarvan is uiteraard de batterij, want die bepaalt de autonomie.

Net als veel andere onderdelen slijt ook de batterij van een EV: bij elke laadcyclus gaat de batterij iets achteruit, waardoor de hoeveelheid energie die hij kan bevatten en dus het bereik van de auto na verloop van tijd afneemt. De snelheid waarmee dit gebeurt, is echter ongelooflijk laag – het capaciteitsverlies van de huidige batterijen van EV’s wordt geschat op ongeveer 2,3% per jaar. Dit betekent dat een EV met een aanvankelijk bereik van 240 km na vijf jaar gebruik slechts ongeveer 27 km toegankelijke actieradius zal verliezen.

In de praktijk is het lang ongebruikt en volledig opgeladen houden van een batterij slechter voor de levensduur ervan dan regelmatig, dagelijks gebruik. Daarom raden de meeste fabrikanten aan het batterijniveau tussen 20 en 80 procent te houden voor een optimaal rendement.

De invloed van Vehicle-to-Grid

Kleine laad- en ontlaadbeurten, zoals via de “Vehicle-to-Grid”-technologie, zijn ook minder schadelijk voor de batterij dan rijden. Dit komt doordat de stroomintensiteit die ontstaat bij het rijden met een EV de batterij meer verwarmt dan een lagere en constante belasting door opladen en ontladen, en net die warmte is een van de belangrijkste factoren van batterijdegradatie.

Twee studies hebben dit bevestigd door de degradatie van de batterij van een EV te analyseren bij het terugleveren van stroom aan het net met behulp van V2G. Zij stelden vast dat bij gebruik van een intelligent algoritme dat het opladen regelt, geen significant extra verlies aan batterijcapaciteit optrad in vergelijking met normaal rijden.

Wat is het verschil tussen V2G en V2H?

Wat is het verschil tussen V2X, V2G, V2H en V2B?