Hoe lang gaan de batterijen van elektrische auto’s mee?

DE REDACTIE

/

/

De levensduur van de batterij van een elektrische auto is veerkrachtiger dan u denkt! Volgens de huidige schattingen gaan de meeste batterijen van elektrische auto’s 15 à 20 jaar mee voordat ze moeten worden vervangen.

Elektrische voertuigen zijn nog nooit zo populair geweest als nu. Ondanks deze snelle stijging van verkoopcijfers, hebben veel bestuurders nog steeds bedenkingen – en een van de meest voorkomende zorgen betreft de batterijen van EV’s. Naast bezorgdheid over het bereik, is de angst dat de batterij kapot gaat een belangrijke zorg bij vele potentiële EV-rijders.

Hoewel deze angst begrijpelijk is, gezien onze ervaringen met smartphone- en laptopbatterijen die sneller hun maximale capaciteit verliezen dan we zouden willen, zijn EV-batterijen ontworpen en gebouwd om veel veerkrachtiger te zijn. Uit onderzoek blijkt zelfs dat batterijen van elektrische auto’s waarschijnlijk langer meegaan dan de auto waarin ze zitten (en zelfs dan kunnen ze een tweede leven hebben).

Hieronder gaan we in op veelvoorkomende misvattingen over de levensduur van batterijen van elektrische auto’s, hoe lang ze eigenlijk meegaan en wat u kunt doen om de levensduur te verlengen.

Batterijlevensduur van elektrische auto’s: Het begrijpelijke (maar misplaatste) gebrek aan vertrouwen

Batterijen omringen ons in ons dagelijks leven: van onze smartphones, tablets en laptops tot steps en elektrische tandenborstels. We kennen ook maar al te goed het gevoel dat de batterijcapaciteit van je apparaat na verloop van tijd afneemt: na een paar jaar lijkt je telefoon het lang niet meer zo lang uit te houden op één lading dan toen je hem kocht.

Het is dan ook begrijpelijk dat we ons dezelfde zorgen maken als het gaat om batterijen van elektrische auto’s. Laten we eens kijken hoe een EV-batterij werkt en waarom uw angst misschien ongegrond is.

Hoe verlengt u de levensduur van de batterij van uw elektrische auto?

Waar zijn batterijen voor elektrische auto’s van gemaakt?

Een typische batterij van een elektrische auto bestaat uit duizenden oplaadbare lithium-ion cellen, die met elkaar verbonden zijn om het batterijpakket van het voertuig te vormen. Lithium-ion batterijen hebben een veel hogere energiedichtheid dan de meeste andere soorten batterijen, wat betekent dat ze meer energie kunnen opslaan in een bepaald volume. Ze zijn ook efficiënter bij het ontladen van hun energie en vergen weinig tot geen onderhoud.

Maar hoewel lithium-ion batterijen efficiënt zijn, gaan ze niet eeuwig mee. Net als veel andere onderdelen verouderen batterijen door het gebruik, waarbij de cellen minder energie kunnen vasthouden dan aanvankelijk het geval was. Na verloop van tijd kan dit leiden tot een merkbare vermindering van de totale batterijcapaciteit.

Batterij van elektrische auto vs. smartphone

Terwijl uw smartphone of laptop binnen een paar jaar tot 20% van zijn capaciteit kan verliezen, zijn batterijen voor elektrische auto’s van meet af aan ontworpen om langer mee te gaan. Ze worden doorgaans ook anders gebruikt dan de meeste andere persoonlijke elektronische apparaten en hebben ingebouwde beschermingsmechanismen, waardoor ze minder snel slijten.

Zo hoeven EV-batterijen, zelfs bij matig gebruik, lang niet zo vaak te worden opgeladen als andere elektronica. Met de gemiddelde afstand die in België wordt gereden bijvoorbeeld, kan een typische EV meerdere dagen meegaan zonder te moeten worden opgeladen.

Ten tweede hebben batterijen van elektrische auto’s een systeem dat degradatie van de batterij voorkomt, het zogenaamde batterijbeheersysteem (BMS). Het BMS regelt het laden en ontladen van de batterij en zorgt ervoor dat dit gebeurt op een manier die zo weinig mogelijk schade toebrengt aan de batterijcellen. Het kan bijvoorbeeld een bepaalde capaciteit opzij zetten om de accu te beschermen of energie herverdelen om ervoor te zorgen dat de cellen gelijkmatig worden gebruikt.

Hoe lang gaan batterijen in elektrische auto’s nu eigenlijk mee?

Volgens de huidige verwachtingen van de industrie zullen EV-batterijen tussen 160.000 en 300.000 kilometer meegaan, of ongeveer 15 tot 20 jaar.

Maar zelfs als EV-batterijen verouderen, betekent hun grote initiële capaciteit in combinatie met kleine verliezen in batterijcapaciteit dat de veroudering bijna onmerkbaar is voor bestuurders. EV’s verliezen momenteel naar schatting gemiddeld 2,3% van hun batterijcapaciteit per jaar. Als u vandaag een EV koopt met een bereik van 240 km, zult u na vijf jaar slechts 27 km aan actieradius hebben verloren.

Hoewel dat theoretische verlies interessant is, kunnen we naar bestaande EV’s kijken om te zien hoe hun batterijen de afgelopen jaren zijn verouderd. Nissan, bijvoorbeeld, verkoopt al 12 jaar elektrische auto’s en beweert dat bijna alle EV-batterijen die ze in die tijd hebben geproduceerd nog steeds in gebruik zijn. Ook Tesla meldt dat zijn voertuigen een gemiddelde levensduur hebben van ongeveer 240.000 kilometer in Europa.

Dat is heel wat meer dan de gemiddelde levensduur van een auto, die slechts 12 jaar bedraagt. Met andere woorden, de voorspelling is dat EV-batterijen langer meegaan dan het voertuig waarin ze zitten. En voor extra gemoedsrust bieden bijna alle EV-fabrikanten ongeveer 8-10 jaar garantie op hun batterijpakket, zodat een batterij gratis wordt vervangen als deze het voortijdig begeeft.